یک فتوی و هفت استفتاء از آیت‌الله یثربی

میرسید محمد یثربیکاشان فردا – یک فتوی و هفت استفتاء از آیت‌الله یثربی.

آیت‌الله یثربی هفته گذشته طی فتوایی برگزاری مجالس عزاداری حسینی را با رعایت دقیق موازین بهداشتی برای حفظ جان مؤمنین واجب دانسته و تلاش کرده که هیئت‌های مذهبی کاشان را به برگزاری مجالس عزاداری تشویق کند؛ این در حالی است که همه متخصصان حوزه بهداشت بر خطر برگزاری تجمعات برای جان شهروندان تأکید دارند و حتی مینو محرز، عضو کمیته ملی ستاد مبارزه با کرونا صراحتاً تأکید کرده رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر ابتلا را کاهش نمی‌دهد بلکه ریسک آن را کم می‌کند.

او در گفت‌وگوی اخیر خود با ایسنا تصریح کرده است: «اگر ماسک بزنیم، فاصله ۱.۵ متری را رعایت کنیم، درها و پنجره‌ها باز باشد، ریسک کاهش می‌یابد؛ اما آیا واقعاً می‌توان این پروتکل را با دقت رعایت کرد؟ اگرچه همین توصیه‌ها هم در مدت طولانی اثر ندارند و خاص زمان‌های کوتاه و ضروری حضور در جمع است.»

فارغ از بحث‌های تخصصی حوزه بهداشتی، بحث تخصصی دیگر در میان است، حکم وجوبی که توسط آیت‌الله برای برگزاری عزاداری مطرح شده است.

وقتی سخن از «وجوب» عملی مطرح می‌شود، یعنی آن حکم مستند به آیات و روایات و یا اینکه ایشان بر اساس اصل عقلی به چنین فتوایی رسیده‌اند. لذا شایسته است ایشان به سؤالاتی که در خصوص این فتوا وجود دارد، پاسخ دهند تا جامعه بیشتر با زوایای پیدا و پنهان این سخن آشنا شود.

۱ .  مستند ایشان در صدور این فتوا چیست و بر اساس کدام آیه و روایت به اینجا رسیده‌اند؟

۲ .  آیت‌الله مشخص نکرده‌اند این واجب کفایی است یا عینی و آیا با صرف برپایی عزاداری توسط تعدادی از مؤمنان تکلیف از بقیه ساقط می‌شود یا خیر؟

۳ . اگر چه از بیان معظم‌له این‌گونه برمی‌آید که عزاداری کانه همان برپایی مراسم‌ مرسوم در قالب هیئت باشد؛ اما به‌هرحال جا دارد که صراحتاً مشخص فرمایند آیا عزاداری به معنای برپایی هیئت است؟

۴ . سؤالی که امروز ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده این است که روزه که حکم وجوب آن تصریح دارد در فرض ضرری بودن از عهده فرد ساقط است، لذا در برپایی هیئت چه ملاک یا حکمتی وجود دارد که با تاکید بر ضرری‌بودن برپایی آن واجب می‌شود؟

۵ . اگر زمینه اجرای همه پروتکل‌های بهداشتی فراهم نباشد و هیئتی مراسم را برگزار کند و کسی در آن هیئت دچار بیماری شود، آیا ضمانی به گردن برگزارکنندگان و تشویق‌کنندگان هست یا خیر؟

۶ . آیت‌الله یثربی در قسمتی از سخنانش گفته است: «آن‌کسانی که اخیر به اسم نگرانی برای جان عزاداران خواستار تعطیلی سوگواری‌های محرم شده‌اند بیایند و ببینند که امشب چگونه همه الزامات و دستورالعمل‌های بهداشتی برای یک آیین سوگواری حضرت اباعبدالله علیه‌السلام در یک فضای باز رعایت شد.»

این در حالی است که در این جلسه که از قرار معلوم تلاش شده ظاهر موجهی داشته باشد، تصاویر فرزندان ایشان در حالی منتشرشده که ماسک به چهره ندارند و فاصله تصریح‌شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا را نیز رعایت نکرده‌اند.
همایش هیئت‌های مذهبی کاشان

۷ . طبیعتاً صاحب فتوا به زمینه‌های اجتماعی حکم نیز دقت می‌کند. وقتی‌که در این جلسه‌ای که قرار بوده به‌عنوان یک نمونه و الگو کپی‌برداری شود، ابتدایی‌ترین اصول پروتکل‌های بهداشتی آن‌هم توسط فرزندان معظم‌له که هم اهل فضل هستند و هم ماسک رایگان در اختیار داشته‌اند رعایت نشده است چگونه می‌توانید رعایت دقیق پروتکل‌ها را در سطح سایر هیئتت تضمین کنید و آیا اصلاً به قول دکتر محرز رعایت این پروتکل‌ها در سطح هیئتت امکان دارد؟ آیا متخصصی که گفته است «امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم محرم وجود ندارد.» سخنی به گزاف گفته است یا درست؟

همایش هیئت‌های مذهبی غالبا بدون ماسک

کاشان نیوز

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.