طرح بادشکن زنده در بیابان‌های کاشان اجرا می‌شود

بیابان‌های اطراف کاشانکاشان فردا – رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: بخش بزرگی از مساحت شهرستان کاشان شامل مناطق بیابانی و با پوشش گیاهی بسیار ضعیف بیابانی است که به منظور جلوگیری از روند شتابان بیابانزایی و جلوگیری از فرسایش بادی طرح بادشکن زنده در حاشیه مناطق مسکونی، صنعتی و زمین‌های کشاورزی اجرا می‌شود.

محمدمهدی شریفی به ایسنا گفت: در اجرای این طرح، گونه‌های گیاهی در دو گروه مثمر مانند پسته، توت، زیتون، سنجد و گل محمدی و گونه‌های غیرمثمر فضای سبزی شامل اکالیپتوس و گزشاهی به صورت رایگان توزیع و نهالکاری می‌شود.

بیشتر بخوانیم:
+ بحران ریزگرد اصفهان، نیازمند نگاهی فرامنطقه‌ای

وی جامعه هدف اجرای این طرح را گروه‌های داوطلب شامل کشاورزان و صاحبان شرکت‌های تولیدی و خدماتی که در حاشیه مناطق بیابانی قرار دارند معرفی کرد.

شریفی تاکید کرد: مناطق بیابانی شهرستان بیش از ۸۲ هزار هکتار مساحت دارد که بخش بزرگی از آن در بخش مرکزی، گسترش یافته است و طرح بادشکن زنده در وسعتی حدود ۲۰۰ کیلومتر اجرا خواهد شد.

وی گفت: با توجه به انتخاب گونه‌های ‌گیاهی، هزینه‌های تولید و نگه‌داری نهال‌ها در نهالستان شهید جبل‌عاملیانِ اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، نهال‌کاری هر کیلومتر، متناسب با نهال، بین یک تا ۳ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که به صورت رایگان در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان، افزود: طرح بیابان‌زدایی روستای آبشیرین در مساحتی به وسعت ۱۱۰ هزار هکتار در حال اجرا است که حدود ۴۰ درصد آن در شهرستان کاشان و بقیه آن در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است و هر سال طرح‌های بیولوژیک در راستای مقابله با روند بیابان‌زایی اجرا می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.