به‌روزرسانی دستگاه تشدید مغناطیسی هسته در دانشگاه کاشان

به‌روزرسانی دستگاه در دانشگاه کاشانکاشان فردا – رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کاشان از موفقیت این دانشگاه در به‌روزرسانی دستگاه تشدید مغناطیسی هسته NMR، در دانشگاه کاشان خبر داد.

مهرداد مرادی افزود: این دستگاه از جمله دستگاه‎های با تکنولوژی بالا در حوزه تحقیقات دارویی و شیمیایی، ساخت شرکت بروکر آلمان Bruker است که سال گذشته به علت عدم دسترسی به هلیوم مایع از سرویس‌دهی خارج شده بود.

بیشتر بخوانیم:
+ ساخت دستگاه پیشرفته تصفیه و ضدعفونی هوا در دانشگاه کاشان

مردای با بیان اینکه از این دستگاه فقط ۱۹ عدد در ایران موجود است که تا قبل از اسفند ۹8 چهار عدد از آن‌ها به دلایل مختلف از سرویس‌دهی خارج شده بود، خاطر نشان کرد: دستگاه دانشگاه کاشان هم در اسفندماه ۹۸ به ٰعلت عدم دسترسی به هلیوم مایع، به‌دلیل شیوع کرونا، توقف پروازها از سرویس‎دهی خارج شد.

وی با بیان این‌که هیچ شرکت داخلی این دستگاه را پشتیبانی نمی‌کرد ‎و شرکت بروکر هم بخاطر تحریم‎ها حمایتی از ایران نمی‌کرد افزود: دانشگاه کاشان با حمایت رئیس، و پشتوانه شورای عالی آزمایشگاه مرکزی تصمیم گرفت تجهیزات لازم برای به‌روزرسانی را به کمک متخصصان مواد الکترونیک و متخصصان کار در دمای پایین طراحی و اجرا نماید.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه با شروع کار از فروردین‌ماه، قطعات مورد نیاز برای راه‌اندازی دوباره این دستگاه ساخته شد، افزود: بعد از فرایند ساخت، این تجهیزات در دمای پایین (نیتروژن مایع و هلیوم مایع) تست و سپس فرآیند راه‌اندازی دستگاه شروع شد و به توفیق الهی دستگاه در میانه‌های مردادماه بعد از ماه‌ها کار شبانه‌روزی دوباره راه‌اندازی شد و به چرخه سرویس‌دهی به شبکه پژوهش و تحقیقات کشور بازگشت.

مرادی تاکید کرد: با این موفقیت دانشگاه کاشان می‌تواند به یک مرکز بومی برای راه‌اندازی سایر دستگاه‌ها و سرویس‌رسانی به سایر دستگاه‌های موجود در کشور تبدیل شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.