آیین قالی‌شویان مشهد اردهال کاشان امسال برگزار نمی‌شود

محمد احترامی مسئول ستاد برگزاری آیین سنتی قالی‌شویان مشهد اردهالکاشان فردا – مسئول ستاد برگزاری آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان، اعلام کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا این آیین امسال برگزار نمی‌شود و فقط دو شب مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌شود.

محمد احترامی به اهل کاشانم گفت: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا سه مراسم نخل‌گردانی یزد، هشتم محرم زنجان و قال‌یشویان مشهد اردهال برگزار نمی‌شود و آن‌چه در سخنان فرماندار کاشان مطرح شده است منظور دو شب روضه‌خوانی است که با رعایت کامل مسائل بهداشتی و در فضای باز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مراسم قالی‌شویان شامل شست‌وشوی قالی و تحویل و دیگر برنامه‌های جانبی است، ابراز داشت: این مراسم و برنامه‌های جانبی دیگر با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا قابل برگزاری نیست.

مسئول ستاد برگزاری مراسم تصریح کرد: با توجه به عدم برگزاری مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال برپایی بازارچه نیز در مشهد اردهال منتفی است.

پیشتر خبرگزاری تسنیم از قول فرماندار کاشان از برگزاری مراسم قالیشویان مشهداردهال کاشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده بود.

در آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال کاشان، اهالی فین کاشان از یک هفته قبل از دومین جمعه پاییز، مردم را به راه‌اندازی کاروان عزا دعوت می‌کنند و کاروان سو‌گ‌واران دست‌‌کم ۳۰ هزار نفر با پای پیاده و با در دست چوب‌های نمادین و مخصوص و اهتزار پرچم، از صبح پنج‌شبه از فین حرکت کرده و پس از عبور از خیابان‌های کاشان به سمت مشهد اردهال حرکت می‌کنند.

روز جمعه نیز قالی خاصی که نماد قالیی بوده که پیکر مطهر امام‌زاده را با آن تشییع کرده‌اند، از متولیان حرم تحویل گرفته شده، در یک چشمه در نزدیکی حرم طبق آیینی خاص شست‌وشو شده و دوباره به متولیان حرم تحویل داده می‌شود.

این آیین كه تاريخ برگزاري آن به تقویم شمسي محاسبه می‌شود، ثبت یونسکو شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.