فرصت اصلاح کتاب «اهل کاشانم» را از دست ندهید

صفحه پرغلط از کتاب گردشگیری اهل کاشانمکاشان فردا – عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان و پژوهش‌گرفرهنگ و آیین‌های باستانی درخواست کرد کتاب «اهل کاشانم» که با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری کاشان نوشته شده را اصلاح کنند.

محمد مشهدی نوش‌آبادی در پیامی در کانال تلگرامی مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان کتاب را از نظر علمی «بسیار ضعیف» توصیف کرده و نوشته‌است: «صفحاتی از کتاب گردشگری “اهل کاشانم” را حسب اتفاق قبل از نشر دیدم، زحمت زیاد کشیده‌اند و قدردان زحمتشان هستم.

از این میان نظری بر مطلب مربوط به مشهد اردهال انداختم. متاسفانه همانطور که پیش‌بینی می‌شد، کتاب به لحاظ علمی بسیار ضعیف است و در جاهای زیادی از آن، اطلاعات غلط و بعضا مزخرف ارائه شده است.

این مطلب را به چند دلیل تند گفتم؛
۱. چون به این دوستان هشدار داده بودم.
۲. حتی اعلام آمادگی کردم برای کمک، اما مدیر پروژه فقط ورد کتاب کاشان من را می‌خواستند، بدون هیچ شرط و گفت‌وگویی.
۳. هنوز این کتاب چاپ نشده و امکان اصلاح هست.
۴. اصلاح این مطالب چند درصد کل کار انجام‌شده، وقت و هزینه می‌خواهد، اما آن را بسیار ارزشمند می‌کند.
۵. دادن اطلاعات غلط و دروغ به خواننده، در حالی که امکان اصلاح است، گناهی نابخشودنی است.
۶. مدت‌ها بود که در یک کتاب نشر‌شده درباره کاشان تا این حد مطلب ضعیف ندیده بودم.
۷. لااقل به ماخذ این اطلاعات نیز اشاره شود تا مسئولیت گردآورنده کم‌شده و متوجه ماخذ اصلی باشد، البته اگر منبعی داشته باشد.»

پیشتر هم مطهره حاجی‌زاده روزنامه‌نگار، راهنمای گردشگری و کارشناس‌ارشد ایران‌شناسی پیش‌بینی کرده بود انتشار کتاب با آن‌چه ادعا می‌شود فاصله زیادی داتشه باشد و نتواند اهداف مورد نظر را چنانچه اشاره می‌شد برآورده سازد.

حاجی‌زاده با اشاره به نویسندگان این کتاب که به گفته وی «یه سری عکاس غیربومی دسته چندم که نویسنده هم هستن» پرسیده بود: «آخه چرا کسی که عکاس فدراسیون اسب دوانیه، باید بیاد تو کتاب گردشگری؟ ما عکاس آشنا به معماری کاشان کم نداریم تو این شهر، چرا وقتی استادهای عالی معماری داریم، چندتا معمار تورلیدر بنویسن برای کتاب؟ از پژوهشگرای شهر هم نمیگم که کلی رو تاریخ محلی کار کردن!»

انتقاد مطهره حاجی‌زاده به کتاب اهل کاشانم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.