احیاگر کاوش‌های «سیلک» چشم از جهان فروبست

دکتر صادق ملک شهمیرزادیکاشان فردا «صادق ملک‌شهمیرزادی» پیشکسوت باستان‌شناسی و از نخستین کاوشگران محوطه باستانی سیلک صبح امروز ۲۱ مهرماه در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

به گزارش کانال مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان، «صادق ملک‌شهمیرزادی» که در سال ۱۳۲۲ شمسی در شهمیرزاد سمنان به دنیا آمد. بعد از آغاز به کار در میراث فرهنگی، نامش به کاوشگر تپه‌های سیلک گره خورد.

 ملک شهمیرزادی یکی از باستان‌شناسان و کاوشگران به‌نام ایران بود که در کاوش‌های تپه سیلک نقش مهمی را ایفا کرد و مدیریت آن را برعهده داشت.

بیشتر بخوانیم:
+ به پاس خدمات شایسته میراث‌بانِ سیلک

او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در رشته باستان‌شناسی در تهران به انجام رساند. وی با عزیمت به آمریکا موفق به اخذ کارشناسی‌ارشد در گرایش باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران و بین‌النهرین از موسسه شرق‌شناسی شیکاگو شد و دکترای انسان‌شناسی خود را نیز با گرایش پیش از تاریخ از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد.

مرحوم ملک شهمیرزادی  علاوه بر شرکت و سرپرستی کاوش‌های میدانی از جمله تپه سیلک، تألیفات متعددی نیز عرضه کرده‌، و سال‌ها در گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران به تدریس پرداخته است.

دکتر ملک در سال ۱۳۸۰ از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران جهت کاوش به تپه سیلک اعزام شد. گروه کاوش طی ۵ فصل کاوش که تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشت، به نتایج جدیدی دست یافتند که در مجلدهای زیر به انتشار رساندند:

زیگورات سیلک (نتایج فصل اول کاوش)
سفالگران سیلک
نقره‌کاران سیلک
صیادان سیلک
روستاییان سیلک
سیلک کهنترین روستای محصور ایران

به پاسِ دانش و چهار فصل کاوش در سیلک از سوی دکتر شهمیرزادی سوم اردیبهشت ۹۶ خیابانی در کاشان که خیابان اصلی الغدیر کاشان را به منتهی‌علیه شمالی محوطه‌ی تاریخی سیلک متصل می‌کند، به نام او نام‌گذاری شد.

خیابان صادق ملک شهمیرزادی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.