۲ گذر تاریخی در آران و بیدگل احیا می‌شود

۲ گذر تاریخی در آران و بیدگل احیا می‌شودکاشان فرداشهردار آران و بیدگل با اشاره به اینکه احیای بافت تاریخی در اولویت برنامه‌ها است، گفت: ۲ گذر تاریخی واقع در محدوده ناحیه یک شهرداری آران و بیدگل در این راستا احیا می‌شود.

به گزارش ایرنا، احسان کوزه‌گر چهارشنبه در نشست مشترک با کمیته احیای بافت تاریخی ناحیه یک آران و بیدگل افزود: مرمت گذر تاریخی میدان بزرگ با نظارت کارشناسان امر با بودجه شهرداری در حال انجام است و مرمت گذر سرکنگه هم در روزهای آتی آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: فعال‌کردن صنعت گردشگری و بوم‌گردی در این منطقه، در کنار شناساندن ظرفیت‌ها به مردم سایر نقاط کشور، کمک قابل‌توجهی به رشد و شکوفایی اقتصادی می‌کند.

عضو کمیته احیای بافت تاریخی آران و بیدگل هم در ادامه یادآور شد: کوچه‌های بافت تاریخی با دیوارهای کاه‌گلی ترمیم و بازسازی می‌شوند تا سبک و سیاق پیشین خود را از دست ندهند.

جواد رحمتی گفت: شهرستان آران و بیدگل دارای چندین محله‌ تاریخی است که مجموعه گذرها، آب‌انبارها، آبراه‌های زیرزمینی، خانه‌های تاریخی و چیدمان پیچیده آنها، سبک و سیاق زندگی مردمان سخت‌کوش کویری را نشان می‌دهد که مانند کتابی سترگ نیازمند مطالعه و بررسی است.

رحمتی یادآور شد: محله دربند آخرین محله قدیمی باقی‌مانده در آران است که یک مجموعه کامل شامل مسجد، حمام، آب‌انبار، خانه‌های نفیس تاریخی و سیستم آبراهه‌ها و راه‌های پیچیده زیرزمینی دارد که خانه‌ها را به یکدیگر مربوط می‌کند.

عضو کمیته احیای بافت تاریخی آران و بیدگل افزود: خانه‌های این محله از نظر هنرهای معماری، تزیینات و نقوش برجسته کم‌نظیر اما بسیاری از مردم هنوز از وجود آنها بی‌خبر هستند، چنان که از مشاهده عکس‌های داخلی این بناها شگفت‌زده می‌شوند.

بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده از جمله نزدیک به ۱۵۰ خانه تاریخی ارزشمند در آران‌وبیدگل وجود دارد که ۱۴۱ مورد تا کنون در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.