توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی کاشان به مردم با فرارسیدن فصل سرما

محمدعلی پیراسته مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشانکاشان فردا – مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: همه ساله با شروع فصل سرما و رواج استفاده از وسایل گازسوز، متاسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از دست می‌دهند.

محمدعلی پیراسته اظهار کرد: مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ و بو و بسیار سمی است که از نظر ظاهری قابل مشاهده نبوده و در اثر سوخت ناقص مواد سوختنی و عموماً در فضای بسته و فاقد اکسیژن تولید می‌شود و حتی مقدار بسیار پایین آن هم برای انسان خطرناک است.

وی در خصوص علائم مسمومیت با این گاز بیان کرد: نشانه‌های مسمومیت بستگی به میزان مونوکسید کربن موجود در فضای حادثه دارد، اما معمولا در ابتدا علائم به شکل خفیف است و به شکل گیجی و کرختی در فرد ظاهر می‌شود.

شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد
پیراسته با اشاره به سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، بی‌هوشی، تشنج و اغماء به عنوان علایم مسمومیت حاد با این گاز یادآور شد: بهترین کار در مواجهه با فرد گازگرفته این است که با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت‌شده خارج و بلافاصله درها و پنجره‌ها باز شود تا اکسیژن کافی به فرد مصدوم برسد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان با تاکید بر اینکه هنگام خرید وسایل حرارتی باید به نشان استاندارد آن توجه شود، خاطرنشان کرد: هنگام نصب بخاری و وسایل گرمایشی باید از تهویه و جریان مناسب هوا اطمینان حاصل کرد.

پیراسته تصریح کرد: شهروندان به هنگام خرید و یا اجاره منزل، ابتدا باید ایمنی دودکش‌های آن را با کمک متخصصان بررسی نموده و منزل خود را با نصب هشدار‌دهنده مونوکسید کربن تایید شده، ایمن کنند. هر نوع وسیله گرمایشی با سوخت فسیلی مانند گاز، نفت، گازوئیل و غیره، باید سالیانه مورد سرویس کامل قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد، گفت: رنگ زرد شعله باید به کمک متخصصان به رنگ آبی تبدیل شود و در کنار آن باید دمای دودکش نیز بررسی شود. دودکش بخاری در زمان استفاده حتما باید داغ باشد، سردی دودکش نشانه انتشار گاز مونواکسیدکربن در فضای داخل منزل بوده و احتمال وقوع حادثه مرگ خاموش وجود خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.