اعدام نایب‌حسین کاشی

نایب‌حسین کاشی باغشاه تهرانکاشان فردا – اعدام نایب‌حسین کاشی.

«نایب‌حسین کاشی» ۱۸ آبان‌ماه ۱۲۹۸ خورشیدی به همراه ۱۸ تن از یارانش در میدان توپخانه تهران اعدام شد.

درباره شخصیت و خصوصیات اخلاقی سران نایبی و اقدامات این گروه مقالات و کتاب‌های گوناگونی نوشته شده است. گروهی که از نوادگان نایب حسین هستند این جماعت را پهلوان، عیار، حامی مردم و حتی مجاهد و انقلابی نامیده و حرکات آنان را یک حرکت و جنبش اجتماعی و سیاسی هم‌طراز قیام جنگل، و رهبران آن را پیرو سردار جنگل و سید جمال اسدآبادی دانسته‌اند.

گروه دیگر «نایب حسین کاشی» و یارانش را اشرار، غارتگر، یاغی، راهزن و طغیان‌گر دانسته‌اند و سران آن را به همین مضامین یاد کرده‌اند.

البته در خاطر مردم عامه کاشان هیچگاه آنان به عنوان مجاهد و ناجی شناخته‌نشده، بلکه با عناوین دیگری شناخته می‌شوند.

نایب‌حسین نه پسر داشته است: محمد، ماشاءالله، علی، حسن، امیر، رضا، اکبر، مهدی و مصطفی که همگی بی‌باک، دلاور و زورمند و از روحیه‌ ایلی برخوردار بودند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

در میان این پسران ماشاءالله‌خان زیرک‌تر، باهوش‌تر، سیّاس‌تر و نسبت به پدر روحیه‌ای لطیف‌تر داشته، و از جهاتی متفاوت با نایب حسین بوده‌است. ولی دو فرزند دیگر او نایب‌علی و اکبرشاه بی‌باک، بی‌رحم و سنگ‌دل بوده‌اند و بیشتر قتل‌هایی که در آن زمان انجام گرفته، توسط این دو تن اتفاق افتاده است. اکبرشاه در طبس و نایب‌علی نیز در اطراف کاشان کشته می‌شوند.

نایبیان القاب پرطمطراقی را برای خود برگزیده و علاقه‌مند به نشر آن بودند. نایب حسین کاشی با عنوان سالار اسلام، ماشاءالله خان با القاب سردار، سردار اسلام و سردار جنگ و حسن‌خان، منصور لشگر و نایب علی، شجاع لشگر و اکبر نیز لقب اکبر شاه را برای خود برگزیده بودند.

از رفتارها و اعمال نوچگان و بعضی از سران نایبی؛ غارتگری و تجاوز به نوامیس مردم است تا جایی که یکی از سران این گروه توسط خود ماشاءالله‌خان اعدام می‌شود.

از روحیات همین ماشاءالله‌خان تعدد زوجات است که ۶۴ زن عقدی و صیغه‌ای داشته و نوادگان آنان توجیه این عمل را پیروی از پیامبر دانسته‌اند.

ملا عبدالرسول مدنی در کتاب اشرار کاشان درباره او نوشته است. «همواره به دسایس، بین اهالی شهر کدورت و خصومت می‌انداخت… عقل متحیر است کسی که نسب عالی نداشته، بی‌سواد باشد، اهل سواد اعظم هم نباشد و تریاکی به نحوی که آنی از کشیدن وافور فتوری نجسته، با این ذکاوت و زیرکی و جلادت و تزویر و چابکی و چالاکی و استعداد باشد.»

بعضی از فرزندان نایب حسین که دارای سواد بودند، از روحیه ملاطفت بیشتری برخوردار و در چپاول‌گری و غارت و قتل شرکت نداشتند.

نایب حسین کاشای سرانجام پس از ۱۰ سال شرارت و ناامنی در منطقه_ از خور و طبس تا نراق_ توسط رضا شاه دستگیر و پس از محاکمه به اعدام محکوم و حکم اعدام او در ۱۸آبان ۱۲۹۸ به اجرا درآمد.

کتاب‌های نایبیان کاشان، حماسه نایبی، حماسه نایبیان، تاریخ اشرار کاشان، فتحنامه نایبی و … در مورد این خانواده در کتاب‌خانه تخصصی کاشان‌پژوهی کاشان موجود است.

علی‌اصغر شاطری – کانال کاشان‌شناس با اندکی تغییر

از این نویسنده:
+ مقبل اصفهانی یا کاشانی؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. بهمن می گوید

    توسط رضا شاه اعدام نشد.رضا شاه سال ۱۳۰۴ شاه شد

  2. محمد می گوید

    با سلام
    اشتباه رایجی است که میگویند نائب حسین و همدستانش را رضاخان یا رضاشاه اعدام کرد
    خیر، این اقدام در زمان نخست وزیری وثوق الدوله انجام شد
    رضاخان به همراه سیدضیاءالدین طباطبائی در اسفند 1299 کودتا کرد، وزیر جنگ و نخست و وزیر شد و سپس در آبان 1304 به سلطنت رسید

  3. Amir می گوید

    پدرخدابیامرزم میگفت بردنش برای اعدام ازترس رید زیرش

  4. Amir می گوید

    زن بچش فلان کردم با 9 تا ازپسراش که به ناموس مردم رحم نداشت

  5. رامین می گوید

    رضا شاه هر چقدر هم بد بود اما یک خوبی داشت اون هم بساط راهزنی و ظلم و جنایت خانها و امسال حسین نایب ها را خوب جمع کرد

  6. محسن می گوید

    در زمان رضاخان مسابقه ای ترتیب دادن و ازهر شهری گنده لاتهای اون شهرو آوردن توی زمین و ازطرفی در قفس شیرو باز کردن ، همه گنده لاتها سکته کردن وقتی شیرو دیدن،نوبت به نایب حسین که رسید و درقفس شیرو باز کردن دیدن تکون نخورد و محکم سرجاش نشست،بهش گفت ایواله دمتگرم چطور نترسیدی،نایب حسین گفت: دست بشم نزنید آقاجو من ریییدم زیر خودم

  7. رضا می گوید

    در ویکی پدیا درباره دکتر امیر حسین آریان پور می‌خواندم، نوشته بود،نوه نایب حسین کاشی بوده و پسر خاله سهراب سپهری بوده.خواستم بدانم،پدر یا مادر دکتر آریان پور فرزند نایب بوده، کیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.