خانه بروجردی‌ها میراث ملی همه ایرانیان است

بازدید میدانی دادستان کاشان از مجتمع در حال ساخت کنار خانه بروجردی‌هاکاشان فردا – دادستان کاشان ضمن بازدید از پروژه در حال احداث مجاور خانه بروجردی‌های کاشان تاکید کرد: خانه بروجردی میراث ملی کشور است و رسالت همه ارگان‌ها، تلاش در جهت حفظ این اثر بی‌نظیر است.

به گزارش ایرنا روح‌الله دهقانی یادآور شد: خانه بروجردی‌ها نه تنها برای کاشانی‌ها بلکه میراث ملی ایرانیان است و با توجه به اهمیت بالای این اثر تاریخی باید همه جوانب برای هرگونه اقدام سازه‌ای در حریم این خانه، رعایت شود.

بیشتر بخوانیم:
+ تهدید منظر خانه بروجردی‌ها و فقدان مطالبه مردمی

وی با تحسین تلاش‌های فعالین فرهنگی برای مراقبت از حریم این خانه خاطرنشان ساخت: دغدغه دوستداران میراث‌فرهنگی برای حفظ حریم منظری خانه بروجردی‌ها که به‌عنوان سمبل خانه‌های ایرانی و از گزینه‌های ثبت در فهرست جهانی یونسکو شناخته می‌شود ‌در نوع خود قابل تحسین و تقدیر است و این نوع مطالبه‌گری از سرمایه‌های فرهنگی کاشان و بسیار حائز اهمیت است.

داستان کاشان تصریح کرد: باید موارد مرتبط با مجوزهای این مجتمع در حال احداث به دقت بررسی شود و چنانچه نیاز به تشکیل کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری باشد، به قید فوریت و با رعایت حفظ حقوق عمومی و حقوق سرمایه‌گذار و با نظر متخصصین و کارشناسان حوزه میراث، انجام خواهد شد و چنانچه کارشناسان میراث‌ فرهنگی اثبات کنند فرآیندهای قانونی برای این پروژه اخذ نشده و‌ یا درخواست توقف پروژه، در راستای حفظ منظر خانه بروجردی‌ها را داشته باشند، با بررسی مدارک، دستورات لازم را صادر خواهیم کرد.

دهقانی ضمن قدردانی از اقدام‌های شهرداری کاشان در راستای حفظ و تقویت میراث فرهنگی، اضافه کرد: مدیریت شهرداری، میراث فرهنگی و سایر ارگان‌ها با در نظر گرفتن خواسته بحق مردم نسبت به حل‌ این موضوع همه تلاش خود را به کار گیرند.

دادستان کاشان با همراهی شهردار منطقه یک، رئیس اداره راه و شهرسازی، نماینده میراث فرهنگی و جمعی از امضاکنندگان پویش حمایت از حفظ حریم نمای خانه بروجردی‌ها، از این اثر بازدیدی ۲ ساعته داشت.

ساخت یک مجتمع تجاری در حریم محله سلطان امیراحمد کاشان و در کنار خانه بروجردی‌ها از حدود یکسال پیش با واکنش فعالین میراث فرهنگی کاشان همراه بوده و پس از آن‌که در جریان عملیات اجرایی این مجتمع مشخص شد، چشم‌انداز بادگیر خانه بروجردی‌ها با تکمیل این مجتمع کور خواهد شد، فعالین فرهنگی کارزاری قوی را در سطح ملی به جریان انداخته و با ارسال نامه‌های مختلفی به متولیان امر خواستار توقف عملیات اجرای مجتمع شدند.

به دنبال این کارزار نشستی با حضور نماینده مالک مجتمع و نمایندگان شهرداری، میراث فرهنگی، فرمانداری و نماینده مردم منطقه در مجلس در شهرداری برگزار شده و متعاقب آن مقرر شد ۵ باب از مغازه‌های مجتمع برای حفظ حریم منظری خانه بروجردی‌ها حذف شود.

با این وصف به نظر می‌رسد هنوز این اقدامات دغدغه‌مندان را راضی نکرده و ادامه نگرانی‌ها و واکنش‌ها و رایزنی پای مدعی‌العموم را هم به داستان حریم خانه بروجردی‌ها کشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.