۲۵ آبان‌ماه تولد استاد اکبر حلی معمار کاشانی

کاشان فردا – استاد سيد «اكبر حلی» ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۳۵ در محله سوريجان كاشان به‌دنیا آمد.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی در سال ۱۳۴۸ تحصيلات حوزوی را در مدرسه علمیه آیت‌الله یثربی به مدت یک سال ادامه داد.

سپس در حالی که از سن ۱۳ سالگی به‌عنوان استاد بنّا کار خود را آغاز کرده بود، همزمان خودآموز كتب نقشه‌برداری، ساختمانی و طراحی را شروع به آموختن کرد و بعد از آن با اخذ پروانه حدود صلاحیت پایه یک ساختمان، كار خود را آغاز کرد.

استاد حلی در طول ۴ دهه گذشته كارشناس معماری در دادگستری، شهرداری، میراث فرهنگی، فرمانداری و چند ارگان دیگر در کاشان بوده‌، و از سال ۱۳۷۶ در دانشكده هنر و معماری دانشگاه کاشان هنرهای وابسته به معماری را تدریس کرده‌است.

از استادان آقای حلی می‌توان به مرحوم حاج علی‌اکبر بابا، مرحوم حاج علی‌اصغر بزرگی، مرحوم حاج حبیب‌اله بزرگی، مرحوم حاج علی‌محمد رضا‌زاده، و مرحوم حاج علی مقدسیان اشاره کرد.

استاد حلی از سال ۱۳۸۴ موزه مردم‌شناسی و خانه هنرمندان كاشان را در خانه تاريخي تاج بنا نهاده است.

کتاب «سراي حجاريان» اولين پاساژ در كاشان، نخستین کتاب استاد حلی است که در سال ۱۳۵۲ منتشر شده و كتاب «گره‌ها و قوس‌ها در معماری اسلامی» دیگر اثر تالیفی ایشان است که در ۱۳۶۵ منتشر شده‌است.

استاد حلی می‌گوید: «از سن ۷ سالگی با توجه به علاقه وافر به معماری به‌عنوان شاگرد بنا در تعطیلات تابستانی، کنار دست مرحوم حاج اصغر بزرگی، حاج حبیب‌اله بزرگی و حاج علی‌اکبر بابا کار خود را آغاز کردم.

پس از این دوران تا ۱۲ سالگی یادگیری هنر معماری را زیر نظر استاد مرحوم حاج علی محمدرضازاده و حاج علی مقدسیان به‌عنوان استادان اصلی معماری ادامه دادم. تا این که در سن ۱۳ سالگی یک استاد بنای فعال شدم.

اولین کار ساختمانی خود را به‌عنوان یک معمار در سن ۱۸ سالگی، سرای حجاریان واقع در بازار تاریخی کاشان انجام دادم. به طوری که در این سن با مدیریت حدود ۱۷ تا ۱۸بنا به‌عنوان معمار فعال در ساخت و ساز انواع ساختمان‌ها و مرمت بناهای تاریخی فعالیت داشتم.»

استاد حلی مشاور مرمت و به‌سازی تعداد قابل‌توجهی از #ابنیه_تاریخی در منطقه کاشان و کشور بوده‌، و بیش از ۷۰ خانه تاریخی با نظارت مستقیم ایشان در کاشان به‌سازی و بازسازی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.