تئاتر نباید تعطیل می‌شد

اکبر رضوانیان تهیه‌کنند تئاتر آوزه‌خوان طاسکاشان فردا – زهرا مهدی‌پور – از آغاز کرونا تا کنون شاهد تعطیلی فعالیت‌های هنری از جمله تئاتر بودیم .در این میان نمایش «آوازه‌خوان طاس» تئاتری بود که در زمان کرونا هم راه خود را ادامه داد و در سایت تیوال منتشر شد.

آوازه‌خوان طاس به تهیه‌کنندگی اکبر رضوانیان که سال ۹۷ روی صحنه رفته بود، بار دیگر روی سایت تیوال رفت و علاقه‌مندانش را این‌بار به صورت مجازی فراخواند.

بیشتر بخوانیم:
+
زندگی پوچ مدرن

رضوانیان درمورد انتشار دوباره این تئاتر در این روزها روی سایت تیوال به کاشان فردا گفت: هیچ کاری نباید روز زمین بماند و باید راه‌حلی پیدا کنیم. ما از تولید محتوای سال‌های گذشته برای حفظ روحیه‌ی مردم مجددا استفاده کردیم.

تهیه‌کننده آوازه‌خان طاس در مورد اینکه این تئاتر که روی سایت تیوال رفته موفق بوده یا خیر گفت: هدف من انتشار این تئاتر در تیوال فروش بلیط نبوده و با این هدف این کار را عملیاتی نکردم. و هنوز زود است برای این سوال و هنوز آماری در این رابطه نگرفتم.

او همچنین از تمایلش برای تماشای این تئاتر بدون بلیط اشاره کرد و گفت: تمایل داشتم این اتفاق بدون هزینه بیفتد اما قائده سایت تیوال فروش بلیط بود و باید تابع قوانین ابزار تکنولوژی می‌بودیم.

رضوانیان در پاسخ به این سوال که در حالی که تعداد زیادی از هنرمندان از هنر ارتزاق می‌کنند، آیا فضای مجازی می‌تواند برای آن‌ها از لحاظ اقتصادی هم مناسب باشد یا خیر تصریح کرد: به هیچ وجه فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین باشد و ما فقط به عنوان یک فضای مکمل می‌توانیم روی آن حساب کنیم.

او شرایط کنونی را یک فرصت برای تولید محتوا در زمینه هنرهای تجسمی مثل تئاتر با موضوع رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا توصیف کرد و گفت: بسیار بسیار بهتر از آن چیزی که الان داریم عمل می‌کنیم می‌توانستیم عمل کنیم. تصور من این است که نباید تعطیلی تئاتر در دوره کرونا صورت می‌گرفت.

ما صرفا به سلامتی جسم توجه می‌کنیم
این فعالی فرهنگی همچنین به احتیاج مردم به تولیدات فرهنگی و هنری در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: تعطیلی کامل تئاتر موضوعی است که در آن منفعل‌بودن دستگاه‌های فرهنگی و هنری را نمی‌توانم بپذیرم.

رضوانیان در پاسخ به این سوال که در کشورهای دنیا خیلی وقت است که اقتصاد سامانه‌های «وی‌او‌دی»‌ها بر اقتصاد سینما غلبه کرده و ایا امکان این بود که اگر عرصه تئاتر هم این اتفاق بیفتد یا خیر گفت: برای آنکه محتوایی را که تولید کردیم عرضه کنیم یکی از روش‌ها استفاده از همین ظرفیت فضای مجازی است اما چون ما بیشتر از فضای حقیقی استفاده کردیم باعث شد به این بخش کمتر توجه کنیم.

او اتفاقی مثل کرونا را عامل توجه به فضای مجازی دانست و گفت: کرونا بستری ساخت که به این مسائل فکر کنیم و ابزاری که دنیای تکنولوژی در اختیار قرار داده را استفاده کنیم.

کارگردان آوازه خان تاس همچنین نوید برنامه بعدیش در سایت تیوال را داد و گفت: برای شب تولد استاد بیضایی برنامه داریم و فیلم چریکه تارا بهرام که داستان زندگی استاد است را در سایت قرار خواهیم داد و بعد از پخش فیلم با کارگردان این فیلم‌گفت و گوی مجازی خواهیم داشت.

این فعال فرهنگی و هنری به همکارانش در عرصه تئاتر پیشنهاد کرد که از ظرفیت فضای باز برای اجرای نمایش هایشان غافل نمانند و گفت : تابستان گذشته به دلیل شرایط کرونا که امکان اجرا بر روی صحنه وجود نداشت فرصت خوبی بود تا از معماری خوب و فضای باز کاشان برای اجرای نمایش ها استفاده کنیم اما حالا سردی هوا و کرونا دست به دست هم داده و نمیتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

او تابستان و بهار آینده را فرصت مناسبی دانست تا درصورت کمتر شدن ابتلاء مردم به کرونا فعالین تئاتر به فضای باز روی آوردند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.