​آغاز عملیات مرمت ایوان شمالی مسجد جامع کاشان

مرمت مسجد جامع کاشانکاشان فردا – رئیس اداره میراث ‌فرهنگی کاشان از آغاز عملیات مرمت ایوان شمالی مسجد جامع تاریخی این شهر با همکاری هیئت امنای این مسجد خبر داد.

به ‌گزارش میراث ‌آریا به ‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث ‌فرهنگی استان اصفهان، مهران سرمدیان امروز دوشنبه ۱۰ آذرماه با اعلام این خبر گفت: با توجه به بررسی‌های کارشناسان از مسجد جامع تاریخی کاشان، مرمت بخشی از ایوان‌های فرسوده و در معرض خطر ضلع شمالی حیاط این مسجد در دستور کار این اداره قرار گرفت.

بیشتر بخوانیم:
+ وضعیت نگران‌کننده گنبد مسجد جامع کاشان

او افزود: این عملیات مرمتی شامل برداشت خاک آوار کف به‌منظور بررسی وضعیت پایه‌ها، زیربندی و استحکام‌بخشی آن و همچنین دوخت‌ودوز و پرکردن ترک‌های فعال و خطرناک و استحکام‌بخشی سقف این ایوان‌ها است.

سرمدیان تاکید کرد: با توجه به اخبار منتشرشده و نگرانی دوستداران میراث‌فرهنگی نسبت به وضعیت این بنای تاریخی و سفال و کاشی‌هایی که تصاویر آن‌ها در فضاهای مختلف منتشر شده است، به اطلاع عموم می‌رسانم که تصاویر قطعات سفال و کاشی منتشر شده، مربوط به خاک آوار کف ایوان بوده و این عملیات مرمتی با دقت فراوان و نظارت و بررسی کامل کارشناسان و باستان‌شناسان این اداره انجام می‌شود و قطعات سفال و کاشی به‌منظور بررسی و تمیزسازی به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان منتقل شده است.

شنبه ۸ آذرماه جاری، حمیدرضا جیحانی استاد معماری دانشگاه کاشان در اینستاگرام خود نسبت به یافته‌شدن کاشی‌های منقش به قرآن در جریان به‌سازی و مرمت این مسجد واکنش نشان و پرسیده بود که آیان این مرمت با نظارت میراث فرهنگی است یا خیر؟

مسجدجامع کاشان در خیابان باباافضل و محله‌ی میدان كهنه قرار دارد. این مسجد در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. مسجد شامل سردر ورودی، حیاط و حوض، گنبد آجری با مقصوره و ایوان مرتفع زیر گنبد، صحن وسیع، دو شبستان بزرگ و یك شبستان تحتانی در ضلع شمالی است.

منار‌ه‌ی آجری مسجد دارای كتیبه‌ی کوفی به‌تاریخ ۴۶۶ هجری است و سومین مناره تاریخ‌دار قدیمی ایران و یگانه‌ بنای تاریخ‌دار دور‌ه سلجوقی در کاشان است.

مسجدجامع کاشان در زلزلۀ سال ۱۱۹۲ قمری کاشان آسیب دید که موجب مرمت‌ اساسی مسجد شد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.