رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطب‌ها:شدنی در تهران، نشدنی در کاشان

نوبت‌دهی تلفنیکاشان فردا – زهرا مهدی‌پور / «پزشکان هر ساعت بیش از ۶ بیمار را نمی‌توانند ویزیت کنند و برای ویزیت بیماران هم حتما باید از روش نوبت‌دهی تلفنی یا الکترونیک استفاده کنند.»

این مطلب را هشت ماه قبل دکتر محمد حاجی‌جعفری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در واکنش به گزارش منتشر شده در رسانه‌های شهرستان درباره وضعیت نامطلوب پزشکان گفته است؛ در این مدت ما ده‌ها همشهری خود را از دست داده‌ایم و صدها نفر هم به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما در بسیاری از مطب‌های کاشان همچنان همان وضعیتی را دارند که قبل از شیوع کرونا داشتند.

نوبت‌دهی تلفنی نداریم
«باید بیایی بنشینی تا نوبتت شود»؛ این پاسخی است که از منشی یکی از پزشکان متخصص شهرستان کاشان شنیدیم. در تماس با این مطب به منشی گفتیم برای دریافت نوبت وزیزیت تماس گرفته‌ایم،. اصرار ما برای دریافت تلفنی نوبت به جایی نرسید.

خواستیم با او درباره وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کاشان سخن بگوییم که هنوز جمله ما تمام نشده گفت:«نه خانم حضوری تشریف بیار» و بلافاصله تلفن را قطع کرد.

چند دقیقه بعد از تماس تلفنی، برای بررسی بیشتر اوضاع وارد مطب شدیم. تعداد زیادی از همشهریان در کنار هم نشسته بودند و تعدادی هم پشت در مطب منتظر بودند. ماسک روی صورت شهروندان نشان می‌داد که دغدغه ابتلا به شیوع کرونا را دارند اما به قول یکی از بیماران «خب خانوم، دکتر چیزیه که نمی‌شه نیومد.»

دوباره به عنوان خبرنگار تماس گرفتیم و راجع به وضعیت مطب گفتیم؛ خانم منشی بدون هیچ پاسخی گوشی را قطع کرد.

بیشتر بخوانیم:
+ وای به روزی که بگندد مطب

با آقای دکتر تماس گرفتیم و از او خواستیم راجع به وضعیت نوبت‌دهی و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در مطبش توضیح دهد. اول گفت اگر می‌خواهی مطب را ببینی بیا ببین و وقتی از اطلاعات ما از وضعیت مطلب مطلع شد جواب داد: «خب می‌خواهی چه کار کنی الان؟ زود باش. شلوغ است»

شلوغی پشت در مطب
چرا در این شرایط جمعیت زیادی در مطب شما هستند؟
شما بیا ببین بیست نفر هستند. می‌خواهی تعطیلش کنیم. نمی‌آییم می‌گویند چرا نمی‌آیی، می‌آییم شما اینطور می‌گویید.

وقتی به آقای دکتر گفتیم از مطب فیلم داریم صدای خانم منشی زد و پرسید: «چند نفر داخل هستند؟»

بعد از چند ثانیه آقای دکتر ادامه داد: حدود ده نفر هستند. خودشان می‌آیند. همراهان مراعات نمی‌کنند.

دکتر گفت بیماران گوش و حلق و بینی گاهی شست‌و‌شوی گوش دارند و ممکن است ۴۰ دقیقه ویزیت یک بیمار طول بکشد و لذا او نمی‌تواند برای ویزیت به بیمارانش وقت دقیق اعلام کند.

مطب‌های دیگر را ندیده‌ای
به مطب یکی از پزشکان رفتیم.  بیماران زیادی منتظر آمدن خانم منشی بودند. چند دقیقه نگذشته بود که خانمی کلید را به در مطب انداخت و در را باز کرد. جمعیت هم پشت سر او وارد مطب شدند.

بعد از مشاهده وضعیت مطب با آنجا تماس گرفتیم. منشی ابتدا منکر رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی شد.

وقتی منشی تکذیب کرد و گفت مطبمان شلوغ نیست شما تشریف بیاور و مطب را ببین و وقتی گفتیم از مطب فیلم داریم و مستند حرف می‌زنیم گفت «کی به شما خبر داده؟ الان پاشو بیا اینجا ببین مطلب ما شلوغ‌تر هست یا مطب‌های دیگه؟»

  • منظور شما از مطب‌های دیگر مطب چه کسی است؟

مطب‌های اطراف هست؛ من رفته‌ام دیده‌ام شلوغ است. اتفاقا در مطب ما کسی نیست.

او سپس توضیح داد که از مرکز بهداشت به مطب آنها مراجعه کرده و گفته‌اند باید تعداد بیماران، زیر ده نفر باشد.

خانم منشی گفت ساعت ۳ به مطب می‌آید تا بیماران پشت در نمانند.

از او پرسیدیم چرا به هر بیمار زمان مشخصی را برای وزیت اعلام نمی‌کنند؟ گفت چنین چیزی شدنی نیست و این شدنی نبودن را به تخصص پزشک و شیوه معالجه او مرتبط دانست.

در کاشان نمی‌شود، در تهران می‌شود
«نمی‌شود» تنها پاسخ همین منشی نبود. با هرکدام از منشی‌های دیگر هم که تماس گرفتیم همین پاسخ را دادند. یکی گفت «دکتر ما چون بین کارش جراحی هم دارد زمان می‌برد.» و یکی گفت: «برخی از نوبت‌های ما برای سه-چهار ماه قبل بوده و نمی‌توانیم زمان‌ها را تغییر دهیم».

پاسخ‌های نمی‌شود درحالی توسط پزشکان و منشیان پزشکان کاشانی مطرح می‌شود که ویزیت آنلاین بیماران و همچنین نوبت‌دهی تلفنی برای زمان مشخص در بسیاری از مطب‌های تهران رواج دارد.

یک روز پس از مراجعه به مطب پزشکان کاشانی، برای بررسی این موضوع با چند پزشک متخصص در تهران تماس گرفتند. یکی از این پزشکان که متخصص غدد بود. «فیروزه عسگرانی» در منطقه نازی‌آباد تهران مطب داشت در پاسخ به درخواست ویزیت ما گفت به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین ویزیت می‌کند. پزشک، برای هر بیمار نیم ساعت زمان تعیین می‌کند، زمان از قبل به بیمار اطلاع داده می‌شود و اطلاعات بیمار نیز قبل از ویزیت پرس‌و‌جو و به پزشک تحویل داده می‌شود.

همزمان با «علی‌اصغر گودرزی» متخصص کودکان در منطقه تهران پارس تماس گرفتیم. منشی تاکید داشت که باید راس ساعت ۱۷:۱۰ دقیقه در مطب باشیم. به او گفتیم اگر زودتر بیاییم؟ پاسخ داد: «باید در خودرو منتظر بمانید. ما چند دقیقه زودتر با شما تماس می‌گیریم تا بیایید بالا.»

  • ما از شهرستان می‌آییم. ممکن است دیر برسیم؟

«عزیزم، سعی کنید به موقع بیاید. چون ما به همه بیمارها ساعت اعلام می‌کنیم که اینجا شلوغ نباشد. اما اگر دیر رسیدید و وسیله داشتید، می‌توانید در وسیله نقلیه بمانید تا صدایتان کنیم. فقط ممکن است کمی معطلی داشته باشید».

وقتی که تعداد زیادی از پزشکان فاصله ۳۰۰ کیلومتری کاشان توانسته‌اند مشکل فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمع در مطب‌ها را حل کنند، قطعا پزشکان کاشانی هم می‌توانند. اما چرا هشت ماه پس از شیوع کرونا همچنان وضعیت برخی از مطب‌های کاشان بدین شکل است؟ این پرسشی است که ما به پاسخ آن نرسیدیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.