واکسن کرونا و ادامه بی‌مسئولیتی در قبال جان شهروندان

ابوالفضل نویسنده و منقد سینماییکاشان فردا – وعده‌های چندی پیش رئیس‌جمهور مبنی بر تخصیص بودجه لازم برای خرید واکسن کرونا، حالا در مرحله عمل به مهم‌ترین چالش صیانت از سلامت مردم تبدیل شده است.

بهانه‌های متناقض مقامات دولتی و همزمان پاسخ‌های کارشناسانه و مستدل، همچنان بر پنهان‌کاری دلایل اصلی مقاومت دولت برای تهیه واکسن کرونا تاکید دارد. این بهانه‌ها که ابتدا با ادعای دروغین تحریم دارو از جانب امریکا شروع شد، با پاسخ همزمان مسئولان بهداشتی مبنی بر این‌که «تا کنون هیچ محدودیتی مبنی بر تهیه دارو نداشته و از این پس هم نداریم» روبه‌رو شد.

بهانه بعدی تحریم بانکی بود که ان هم با پاسخی مشابه از سوی مقامات وزارت بهداشت بر نادرستی این ادعا تاکید داشت. بهانه سوم حضور ایران در لیست سیاه FATF بود. این بهانه البته بخشی درست و بخشی فرافکنانه بود. بخش درست آن مربوط به ممنوعیت استفاده از تسهیلات ارزی ایران از صندوق بهداشت جهانی، به دلیل امتناع ایران از پذیرفتن تعهدات «اف.ای.تی.اف» که سال‌هاست به موضوع منازعه بین دولت و مجلس و شورای نگهبان تبدیل شده، بود.

هر چند نشانه‌های امیدوارکننده حکایت از اراده رهبری در تجدیدنظر برای پذیرفتن تعهدات «اف.ای.تی.اف» و پایان مقاومت لجوجانه به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانیم:
+ ۵۰ میلیون دوز واکسن باید ظرف سه ماه تامین و تزریق شود

بخش نادرست این ادعا اما مربوط به مستثنی‌بودن تبادلات بانکی مربوط به خرید واکسن کرونا از سوی FATF است. به زبان ساده اف ای تی اف هیچ محدودیتی در خصوص تبادلات ارزی برای خرید واکسن کرونا قائل نبوده و نیست.

بهانه دیگر مسئولین نبود امکانات هوایی برای حمل واکسن کرونا به ایران بود. ظاهرا جابجایی واکسن کرونا در شرایط ۵۰ درجه زیر صفر امکان‌پذیر است. با این حال واکنش مقامات هواپیمایی مبنی بر این که هواپیمایی کشور صاحب امکانات لازم برای جابجایی می‌باشد، آخرین میخ بر تابوت بهانه‌تراشی‌های متعدد مقامات ارشد سیاسی بود.

البته به این بهانه‌ها ادعای بی‌اعتمادی مقامات دولتی به سلامت واکسن نوع اروپایی را اضافه کنید، تا کلکسیون این بهانه به نوعی تکمیل باشند.

آنچه این چرخه بهانه‌جویی و پاسخ‌های همزمان را تامل‌برانگیز می‌کند، همچنان ذهنیت بی‌اعتمادی افکار عمومی و کادر پزشکی و پرستاری در صف مقدم مبارزه با کرونا است. این در حالی است که کشورهای عربی و حتی عراق بحران‌زده نیز همزمان با دول اروپایی واکسیناسیون عمومی را شروع کرده‌اند.

یک حساب سرانگشتی حکایت از تخصیص ۵/۱ میلیون دلار اعتبار برای واکسن ۵۰ میلیون نفر در مرحله اول حکایت دارد. با این نکته بخشی از دلایل این پنهان‌کاری آشکار می‌شود. این دلیل که البته می‌باید از نظر مردم پنهان بماند، معطوف به دلایل دیگری از جمله بلاتکلیفی در درآمدهای فرضی ناشی از فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ و همزمان و همچنان ریشه در خست‌ورزی دولت در صیانت از سلامت مردم دارد.

واقعیت این است که دولت طی ۱۰ ماه گذشته نشان داده برای جان مردم ارزش چندانی قائل نیست.

بالاترین نرخ مرگ و میر و ابتلا در میان تمام کشورهای درگیر کرونا بیش از هر چیز حکایت از نبودن اراده لازم برای صیانت از جان شهروندی دارد. حقیقت تلخی که طی این مدت بارها و بارها مورد تاکید مسئولین بهداشتی و همزمان مقامات سیاسی منتقد دولت و حتی زیرمجموعه مقامات بهداشتی کشور بوده.

آنچه می‌توان به رویکرد محافظه‌کارانه و به تعبیر عامیانه خست‌ورزانه دولت تعبیر کرد، از همان ماه‌های اولیه ظهور کرونا بوضوح احساس و قابل فهم بود. در همان ایام در مقاله‌ای با عنوان کرونا، آزمون چالش‌های حقوقی و اخلاقی دولت‌ها در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۹ در روزنامه اعتماد درباره مسئولیت دولت‌ها با تامل آشکار بر وظیفه دولتمردان خودی در قبال وضعیت موجود نوشتم:

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

«کرونا از معدود بحران‌های جهانی است که دولت‌ها را بطور مستقیم و روزمره در مقابل شهروندان خود قرار داده و وزن و اعتبار و توان و ظرفیت‌های واقعی و مهمتر تعهدات انسانی و وظایف اساسی آن‌ها که صیانت از جان و سلامتی شهروندان است به رخ می‌کشد. از این روی کرونا را می‌توان به مهم‌ترین چالش دولت‌ها در برابر شهروندان خود تعبیر کرد.

در چنین شرایطی رویکرد دولت‌ها پیش از آن که به توانایی و قدرت اقتصادی آن‌ها معطوف و متمرکز باشد، به جهت‌گیری و نوعیت نگاه به شهروندان شناخته و ارزیابی می‌شود. به این که فارغ از پتانسیل و توان مالی بالقوه و بالفعل در همسویی با درد و رنج و آمال مردم، چه اندازه و حداقل در اتخاذ سیاست‌ها و راه‌کارهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در همسویی و کنار مردم خود قرار دارند.

در این میان البته مشکل حاکمیت‌های ایدئولوژیک مضاعف خواهد بود و هست. بدون تردید در این آزمون تاریخی تنها دولت‌هایی سربلند خارج خواهند شد، که در عمل و نه تنها در حرف التزام عملی خود را به تعهدات و مسئولیت‌های حقوقی و فراتر انسانی و اخلاقی در قبال سلامت و جان شهروندان ثابت کنند.

این التزام پیش از آن‌که حقوقی و مبتنی بر مسئولیت‌های قانونی باشد، معطوف به تعهد و الزامات انسانی و اخلاقی است. بحران کرونا در صورت ادامه و تشدید وضعیت موجود نشان خواهد داد نگاه ایدئولوژیک به سرمایه و نظام سرمایه‌داری و همسو با آن نگاه ایدئولوژیک به راه‌حل‌های بومی حاضر است تا کجا و همچنان برای تثبیت و هژمونی ایدئولوژیک خود از جان انسان‌ها هزینه کند.»
ابوالفضل نجیب – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ ما و نتایج انتخابات آمریکا

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.