۱۱ دی‌ماه زادروز ایرج هنرمند آواز و موسیقی

۱۱ دی‌ماه زادروز حسین خواجه‌امیری (ایرج) هنرمند آواز و موسیقیکاشان فردا «حسین خواجه‌امیری» معروف به «ایرج» ۱۱ دی‌ماه ۱۳۱۱ در روستای خالد‌آباد، بادرود به دنیا آمد.

پدر و پدربزرگ او ردیف‌دان و خواننده و  اهل موسیقی‌ بوده‌اند و وی این هنر را از پدر و پدربزرگش فراگرفته است.

خودش می‌گوید:‌ «از ۶ سالگی آواز می‌خواندم و عاشق این كار بودم، البته از تعزیه‌خوان‌هایی كه به مناسبت‌های مذهبی در محله‌ها آواز می‌خواندند هم نكات زیادی را فراگرفتم؛ طوری كه در ۸ سالگی ردیف‌ها را می‌دانستم، تا كلاس ششم ابتدایی كه برای ادامه تحصیل به تهران آمدیم.»

ایرج در تهران به وسیله حمید وفادار به شادروان ابوالحسن صبا معرفی شده و پس از دو سال حضور در محضر او، به رادیو معرفی می‌شود.

وی اضافه‌می‌کند: «چون معرفم استاد صبا بود، از من امتحان نگرفتند. آن زمان ضبط صوت نبود و صدا مستقیم پخش می‌شد من جزء خوانندگان این رادیو بودم.»

بعد وارد ارتش می‌شود و اجرای برنامه موسیقی منظم شب‌های جمعه ارتش را برعهده گرفته و در ادامه افسر ارتش می‌شود، تا با درجه سرهنگ‌دومی از ارتش بازنشسته می‌شود. در زمانی که خوانندگانی چون دردشتی، قوامی، قمی، رشیدی، مرضیه، دلكش، روح‌بخش، گلپایگانی، و شجریان در رادیو آواز می‌خواندند.

وی سپس به سمت سینما  و موسیقی فیلم جذب می‌شود: «با پیدایش سینما و تولید فیلم‌های فارسی كه در آن همه نوع آهنگ اعم از غزل، تصنیف، محلی و‌ آواز ساخته می‌شد، به سمت موسیقی فیلم رفتم، ۲ تا ۳ تا هم پاپ خواندم كه موفقیت‌آمیز بود؛ یعنی به گونه‌ای می‌خواستم این موسیقی را هم تجربه كنم.»

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

این هنرمند با سابقه آواز سینمای ایران ادامه می‌دهد: «سعی داشتم شعرهایی درجه یك را در آثارم به‌كار گیرم. آثار شعرایی چون تورج نگهبان، بیژن ترقی، ابوالقاسم حالت و البته كارهای مربوط به فیلم فارسی كه شعرهایش را افرادی چون پورهاشمی، منزوی، شمسا و … سروده بودند.

ایرج می‌گوید که با اکثر آهنگ‌سازان زمان خودش به جز «پرویز یاحقی» كه از او آهنگی در رادیو نخوانده کار کرده،  اما در یكی از فیلم‌ها، قطعه‌ای را از مرحوم یاحقی اجرا كرده‌است.

اما در کنار همه این‌ها اوج کار و شهرت ایرج آغاز آشنایی او مرحوم «محمدعلی فردین» است که به گفته خودش با فیلم «آقای قرن بیستم» شروع می‌شود. ایرج می‌گوید: «این ارتباط چنان تنگاتنگ شد كه هر جا او بود، من هم بودم و هرجا كه من بودم، او هم بود. مشوق اصلی من در این راه دكتر كوشان و سیامك یاسمی بودند.

ایرج پس از انقلاب، از طرف تبلیغات اسلامی در سفری ۱۱ ماهه برای برگزاری كنسرت به كانادا، آمریكا، آلمان و سوئد می‌رود و کنسرت اجرا می‌کند.

وی درباره این کنسرت‌ها می‌گوید: دراین اجراها، موسیقی اصیل ایرانی را به بهترین نحو ممكن معرفی كردیم. موسیقی اصیل با موسیقی سنتی، تفاوت دارد. در موسیقی سنتی، اركسترهایی كه با سازهای ایرانی می‌نوازند تا حدی خسته‌كننده بیرون می‌دهند، اما در موسیقی اصیل، آهنگ‌ها عمدتا با آواز، ترانه و تصانیف اجرا می‌شوند.

احسان خواجه‌امیری فرزند ایرج
محمدحسین خواجه‌امیری «ایرج» سه پسر و دو دختر دارد که پسر «احسان خواجه‌امیری» آخرین پسر او، آهنگ‌ساز و خواننده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.