با طرح زیست‌محیطی تصفیه‌خانه همکاری کنیم

 با طرح زیست‌محیطی تصفیه‌خانه همکاری کنیمکاشان فردا – با طرح زیست‌محیطی تصفیه‌خانه همکاری کنیم.

طرح عظیم تاسیس شبکه فاضلاب کاشان، از سال ۹۱ با تلاش و هماهنگی بی‌نظیر مجموعه‌ای از مسؤلان شهری، استانی و کشوری، با دریافت اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک توسعه اسلامی در کاشان آغاز شد.

در دومین سال گشایش  مدلول دوم این تصفیه‌خانه، درباره ضرورت ایجاد این تصفیه‌خانه و نقشی که توسعه شهری دارد با مدیر بهره‌برداری و توسعه این تصفیه‌خانه به گفت‌وگو نشستیم.

«جواد حاج‌قدیری» معتقد است تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان یک پروژه محیط زیستی است و برای شرکت آبفا صرفه اقتصادی ندارد.

او در این گفتگو تصریح کرد با اتصال تمام فاضلاب‌های خانگی کاشان به این سیستم، جلو ورود نیترات و سایر آلاینده‌ها به سفرهای آب زیرزمینی گرفته می‌شود، بخش عمده‌ای از آب مصرفی خانوارها تصفیه‌شده و صرف صنعت و کشاورزی می‌شود تا از آب آشامیدنی سفره‌های زیرزمینی برای این بخش‌ها استفاده نشود.

ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه کاشان چه ضرورتی دارد؟
کاشان در یک منطقه خشک با بارندگی‌های اندک قرار گرفته است. سیستم دفع فاضلاب منازل هم از قدیم تاکنون به صورت چاه جذبی بوده است. هر لیتر فاضلاب می‌تواند، هزار لیتر آب را آلوده کند؛ لذا با توجه به افزایش جمعیت منطقه از سویی و افزایش برداشت‌های بی‌رویه صنایع بزرگ و کوچک و کشاورزان از دشت کاشان، برای جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی، بازچرخانی پساب، استفاده از این پساب در صنعت و کشاورزی و حفظ آب و خاک و هوا پروژه فاضلاب اجرا شد.

بیشتر بخوانیم:
+
هرگونه برداشت از پساب تصفیه‌خانه کاشان غیرقانونی است

پروژه در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
تاکنون بیش از ۳۶۰ کیلومتر شبکه فرعی، اصلی و خطوط انتقال فاضلاب احداث شده است. حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۲۸ هزار سیفون در منازل شهروندان نصب شده ولی متاسفانه تاکنون بیش از ۶ هزار مشترک به شبکه فاضلاب وصل نشده‌اند.

بدون در نظر گرفتن بافت قدیمی شهر که قابلیت اجرا شبکه وجود ندارد، حدود ۴۰ درصد از شهر کاشان تحت پوشش طرح فاضلاب قرار گرفته‌اند و کل این تاسیسات در حال بهره‌برداری است.

اگر سرعت فاضلاب زیاد شود هر ۲۴ ساعت یکبار به خودشس‌وتشویی می‌رسد و باعث می‌شود کل خطوط شست‌وشو شده و این بوی بدی که گاهی وجود دارد، دیگر استشمام نشود. انتظار داریم مردم ما را یاری کنند.

روزانه چه مقدار فاضلاب تصفیه می‌شود؟
تصفیه‌خانه کاشان برای چهار مُدول در نظر گرفته شده است. هر مدول، برای ۱۰۰ هزار نفر و ۲۰ هزار مترمکعب دبی در شبانروز است. تصفیه‌خانه ۴۲ هکتار وسعت دارد و پساب ۴۰۰ هزار نفر را می‌تواند تصفیه کند، اما هم اکنون با توجه به اینکه بسیاری از مشترکان به شبکه وصل نشده‌اند ورودی روزانه ۱۱۰ لیتر در ثانیه دبی دارد.

تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان
پساب تصفیه‌شده به چه مصارفی می‌رسد؟
از این پساب می‌توان برای آبیاری فضای سبز شهری، درختانی که محصول خوراکی ندارند، صنعت، فلاش‌تانک‌ها و حتی تغذیه سفره‌های زیرزمینی استفاده کرد.

اکنون مقداری از آن در فضای سبز شهرداری و فضای سبز خود تصفیه‌خانه استفاده می‌شود. مقداری هم به شرکت فولاد آران و بیدگل فروخته شده که با توجه به اتمام روند لوله‌گذاری برای انتقال پساب، به زودی بخشی از پساب در شرکت فولاد استفاده خواهد شد.

برای تصفیه این میزان از فاضلاب چه مقدار هزینه می‌شود؟
برای هر متر‌مکعب فاضلاب تصفیه‌شده ۴ هزار تومان هزینه می‌شود.

آیا اجرای این طرح صرفه اقتصادی دارد؟
این پروژه یک پروژه زیست‌محیطی است. هدف از اجرای آن دفع فاضلاب و حفظ منابع آبی فعلی منطقه است. شرکت آبفا برای اجرای این پروژه بسیار متضرر شده اما با توجه به اهدافش این مسیر ادامه پیدا کرده و در آینده هم فازهای بعدی آن اجرایی می‌شود.

اگر تمام فاضلاب کاشان تصفیه شود با پساب آن چه رویداد مهمی می‌تواند در کاشان شکل بگیرد؟
اگر کل فاضلاب تصفیه و بازچرخانی شود، به همان میزان از مصرف سفره‌های زیرزمینی کاسته می‌شود. گفتن این چند جمله آسان است، اما واقعا اگر چنین اتفاقی رخ دهد در حفظ منابع آبی گام بزرگی برداشته شده است. در کنار آن می‌شود فعالیت‌های نو و جدیدی را چه در صنعت و چه در بخش کشاورزی تعریف کرد که هم به توسعه اقتصادی منطقه کمک می‌کند و هم گام بزرگی در حفظ محیط زیست است.

الان یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی منطقه ما مشکل کمبود آب است. فرونشست‌های زمین که در بخش‌های مختلف دشت کاشان به وجود آمده، نشان می‌دهد که ما خوب با طبیعت برخورد نکرده‌ایم و تا همین الان هم خیلی دیر شده و اگر بیش از این تعلل کنیم پاسخی برای تاریخ نخواهیم داشت.

اگر با این نگاه به موضوع پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان نگاه کنیم، موضوع برایمان رنگ دیگری خواهد داشت.

مهمترین نقدی را که می‌توان به تصفیه‌خانه کاشان وارد کرد چیست؟
تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کاشان یکی از تصفیه‌خانه‌های مدرن آسیا است که روش تصفیه آن لجن فعال است. تنها انتقادی که به آن وارد است این است که از شهر فاصله دارد و بازچرخانی آن هزینه مازاد دارد. کشورهای پیش‌رفته دنیا هم‌اکنون تاکید دارند که از پکیج‌های پیشرفته تصفیه‌خانه استفاده کنند، تا بتوانند از پساب آن در منطقه استفاده کنند. شرکت آب و فاضلاب همین برنامه را برای شهرهای نیاسر و قمصر در نظر گرفته است.

غیر از روش لجن فعال چه روش‌های دیگری در دنیا برای تصفیه فاضلاب مرسوم است؟
روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ مانند برکه تثبیت، لاگن‌های هوادهی، لجن فعال و غیره که با توجه به اقلیم منطقه میزان زمین در دسترس و اهمیت میزان تصفیه و غیره، روش تصفیه انتخاب می‌شود.

روش تصفیه فاضلاب تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان لجن فعال هوادهی گسترده در مدول اول، و لجن فعال a2o مدول دوم با ویژگی حذف نیترات و فسفات و تولید برق از بیوگاز لجن تولیدی است.

چند فاز پروژه تا الان انجام شده و چه مقدار آن باقی مانده است؟
مدول اول هم‌اکنون قابلیت تصفیه ۶۶۶۰ مترمکعب در شبانه‌روز را دارد که باساخت ته‌نشینی‌های اولیه ظرفیت آن به۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌رسد و مدول دوم که کامل راه‌اندازی شده ظرفیت تصفیه ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب را در شبانه‌روز دارد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.