۲۰ دی‌ماه سالروز شهادت امیرکبیر در حمام فین کاشان

۲۰ دی‌ماه شهادت امیرکبیر در باغ فین کاشانکاشان فردا – ۲۰ دی‌ماه سالروز شهادت امیرکبیر در حمام فین کاشان.

۱۶۹ سال پیش در چنین روزی، بیستم دی‌ماه سال ۱۲۳۰ هجری شمسی میرزا «تقی‌خان امیر‌کبیر»، سیاستمدار و صدراعظم باکفایت دوره قاجار به دستور ناصرالدین شاه در حمام باغ فین کاشان به قتل رسید.

وی به دلیل ابراز استعداد و لیاقت فراوان، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به صدارت رسید.

امیرکبیر فردی مستقل، با ایمان، وطن‌پرست، دانش‌پرور و فرهنگ دوست بود و از بانیان اصلاحات و اندیشه‌های مترقی در زمینه‌های تعلیم و تربیت و فرهنگ در ایران به‌شمار می‌رفت.

او در راه خدمت به مردم ایران از هیچ مانعی نمی‌هراسید و در دوران صدارت کوتاه‌مدت خویش، خدمات و اصلاحات بسیاری انجام داد.

امیرکبیر سعی فراوان داشت که از دخالت‌های بیگانگان در امور داخلی ایران و غارت و چپاول کشور به دست اشراف و زورمندان جلوگیری کند.

از مهمترین اصلاحات امیرکبیر می‌توان به تاسیس مدرسه دارالفنون، نشر و ترجمه کتب مفید، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، ساخت قراول‌خانه، حذف القاب و عناوین درباریان، و… اشاره کرد.

موضع استقلال‌طلبانه امیرکبیر، مبارزه وی با فساد دربار و نیز تلاش او در راه اعتلای ایران، خشم و کینه قدرت‌های خارجی و عوامل داخلی آن‌ها را برانگیخت.

سرانجام فشار‌های خارجی و عوامل مزدور داخلی، شاه قاجار را به عزل و تبعید وی به کاشان ترغیب کرد و در نهایت، امیرکبیر درچنین روزی در حمام فین کاشان به قتل رسید.

امیرکبیر شوهر «عزت‌الدوله» خواهر ناصرالدین‌شاه بود و حاصل این اذدواج دو دختر بود که «تاج‌الملوک» بعدها با «مظفرالدین شاه» ازدواج کرد و حاصل ازدواج آن دختر و مظفرالدین‌شاه، محمدعلی شاه قاجار بود. بنابراین امیرکبیر پدربزرگ محمدعلی شاه قاجار می‌شد.

«همدم‌الملوک» دختر دیگر امیرکبیر و عزت‌الدله بود که همسر «ظل السلطان» شد.

امیرکبیر را، «حاج علی‌خان مراغه‌ای» حاجب‌الدوله و میرغضب دربار در ۱۷ ربیع‌الاول ۱۲۶۸ ق بعد از ۴۰ روز تبعید، در حمام باغ فین با زدن رگ‌های دستش به شهادت رساند.

سنگ قبر امیرکبیر در کربلا
جنازه‌ امیرکبیر ابتدا در زیارتگاه حبیب بن موسی کاشان به خاک سپرده شد. چندماه بعد عزت‌الدوله همسر با وفا امیر‌کبیر از ناصرالدین شاه تقاضای حمل جنازه امیر را به کربلا می‌کند که با موافقت شاه بقایای جسد امیر را به کربلا برده و در حجره‌ای در جنوب شرقی صحن که اکنون حیاط مسقف شده فعلی حرم امام حسین است، به خاک می‌سپارند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.