۲۵ دی‌ماه سالروز درگذشت محمدصادق نقوی خیّر کاشانی

۲۵ دی‌ماه سالروز درگذشت محمدصادق نقوی خیّر کاشانیکاشان فردا – «محمد صادق نقوی کاشانی» واقف بیمارستان نقوی کاشان، احتمالاً در اواسط عصر ناصری در کاشان به دنیا آمد. وی فرزند حاج حسينعلي صباغ (کاشانی) بود که در بازار کاشان به بازرگاني اشتغال داشت.

مرحوم نقوی برخلاف بسیاری از همشهریان خویش، همچون کاشانچی، سید محمود لاجوردی و علی‌اکبر اخوان و … فعالیت تجاری خود را به تهران منتقل نکرد، و کسب و کار و تجارتش را به تدریج توسعه داد، و با میانه‌روی در مصرف، دقت، پشتکار و بهره‌مندی از شرایط بر ثروت خود افزود.

وی در اوایل قرن جاری، چندین حجره و مغازه تجاری در بازار کاشان داشت. کسب و کارش، آن‌قدر رونق گرفت که در اواسط حکومت پهلوی اول توانست به سرمایه‌گذاری و خرید چندین روستا، چند رشته قنات و چندین چاه آب بپردازد.

نقوی فرزند و یادگاری نداشت. ایشان تمامی اموال و دارایی خود را شامل صدها مغازه و خانه و زمین و املاک کشاورزی و آب قنات و چاه آب بود وقف و هفت نفر را مسئول موقوفات نمود.

وی، بخشی از املاکش را برای همسرش، «ربابه»، بخشی دیگر را برای خواهرش «صغری» و چهار فرزند او و سهمی دیگر را به سه نفر از نوه‌های برادر مرحومش اختصاص داد. به نظر می‌رسد وصیت‌نامه او ترکیبی از علایق شرعی و سنت‌های اجتماعی تجار مسلمان بود.

وصیت‌نامه نقوی را «سید محمود لاجوردی« و «حسن تفضلی» به عنوان شاهد، امضا کردند.

او  یک هزار تومان، به «سید علی مجتهد» داد تا به مدت ۲۰ سال، صرف سادات و فقرای مشهد کند، ۸ هزار تومان برای زیارت حج، کربلا و مشهد خود و همسرش کنار گذاشت تا یک نفر بعد از مرگشان به نیابت از آن‌ها این فرایض را انجام دهد.

برای تعمیر حمام، مسجد، تکیه، امامزاده سلطان عطابخش، تعمیر قنات عبدالرزاق و برای ورثه برخی خانواده‌ها و تعدادی از افراد، مثلا خدمتکارشان و همسر او و زنان بیوه از ۲ تا ۵۰ هزار ریال معین کرد. جمع هزینه این افراد یا گروه‌ها حدود ۳۳ هزار تومان می‌شد.

نقوی وصیت کرد برای او آرامگاهی در قبرستان نو بسازند. هزینه سنگ قبر او هزار تومان شد. او ۱۲ هزار تومان برای هزینه آرامگاه، مراسم دفن، غذادادن به مهمانان، پول‌دادن به فقرا و برگزاری روضه به مدت ۱۰  سال (هر سال ۱۰ روز) اختصاص داد.

اين خير سلامت، در سال ۱۳۱۳ شمسی خانه فرخ‌خان غفاری امین‌الدوله نزدیکی پنجه‌شاه را خرید و بیمارستان نقوی را به مساحت ۷ هزار مترمربع در آن برای درمان رایگان بیماران نیازمند تاسیس و وقف کرد و در مجموع ۴۵۹ مورد وقفي اعم از زمين مزروعي آبي، باغ، زمين، مجاري آب، مغازه و منزل مسکوني را نیز وقف اداره، گسترش و توسعه این بیمارستان کرد.

بیمارستان نقوی کاشان، به عنوان نخستین مرکز درمانی مدرن کاشان شناخته می‌شود و پس از آن خیرین دیگر نیز تشویق شدند بیمارستان‌هایی در کاشان تاسیس کنند.

سنگ قبر مرحوم حاج محمدصادق نقوی کاشانی

مرحوم حاج محمدصادق نقوی در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۲۵ وفات نمود و پس از تشیع‌جنازه باشکوه با حضور علماء و تجار و مردم در کاشان، جنازه‌اش طبق وصیت به قم منتقل و در مزار نو آنجا به خاک سپرده شد. طبق وصیتش تا اربعین فقرا و نیازمندان را اطعام نمودند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.