اجازه بدهید کسب‌وکار در کاشان رونق داشته باشد

اجازه بدهید کسب‌وکار در کاشان رونق داشته باشدکاشان فردا – اجازه بدهید کسب‌وکار در کاشان رونق داشته باشد.

بالارفتن تعداد قابل‌توجهی تابلو به نفع یک فروشگاه بزرگ در کاشان، خطری را گوشزد می‌کند که اگر مسئولین کاشان در این خصوص اقدامی نکنند، بیکاری کثیری از کسبه کاشان در آینده بدل به بحرانی اجتماعی در کاشان خواهد شد.

به گزارش کاشان نیوز؛ عده‌ای گمان می‌کنند که در هر شهری و شهرستانی یک سری اداره و نهاد دولتی و عمومی تأسیس می‌شود، برای این‌که عده‌ای در آن بنشینند و حقوق‌ بگیرند و به مردم تحکم نموده و از زندگی لذت ببرند!

بیشتر بخوانیم:
+ سمینار آینده کسب‌وکار در ایران از منظر پیش‌بینی تحولات اقتصادی

این ادارات بر عوارض و مالیات مردم آویخته‌اند که گره از کار مردم باز کنند، راهگشا و مشگل‌گشا باشند، بر اساس شرایط و مقتضیات محلی و منطقه‌ای سیاست‌گذاری کنند. برای کشاورزی و دامداری و تجارت و فرهنگ و صنعت و معدن و منابع طبیعی و محیط‌زیست و کار و درمان و بهداشت و علم و دانش و … با توجه به استعدادها و نیازهای محل استقرارشان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند. که اگر غیر از این بود همان وزارت‎خانه‎ها در مرکز کفایت می‌کردند.

بگذریم که متأسفانه در شهر ما ادارات طابق‌النعل‌بالنعل بله‌قربان‌گوی استان‌اند و مجری بی‌چون‌وچرای بالادستی‌ها!

بازارهای منطقه‌ای شریان حیاتی یک شهر و منطقه با ویژگی‌های خاص خود هستند و دستکاری در آن‌ها و دخالت در کارکردشان به ناهماهنگی و کاهش درآمد منطقه‌ای و بیکاری می‌انجامد.

حقوقی که کارمندان و کارگران می‌گیرند اگر در رگ‌های بازارهای محلی جریان پیدا نکند، و به خارج از کاشان برود خلأ نقدینگی ایجاد خواهد کرد.

درخواست وام از بانک‌ها روبه ازدیاد نهاده و به سالی نکشیده وثیقه‌های وام‌گیرنده‌ها در دادگستری به مزایده گذاشته و وام‌گیرندگان روانه زندان خواهند شد.

در کاشان صدای نگران کسبه در اعتراض به تأسیس یک فروشگاه مشهور که با تبلیغات غیرواقعی در استان مجاور شهر کاشان به تجارت مشغول شده و قصد ایجاد یک فروشگاه بزرگ در کاشان نموده است را هنوز کسی نشنیده است!

صدایی که اگر به آن توجه نشود، بحرانی اجتماعی را رقم خواهد زد که هزاران بیکار را برای کاشان به ارمغان خواهد آورد.

کسبه شاغل در فرش، کالای خواب، مبل، لوازم‌خانگی و … روزهای نگران‌کننده‌ای را سپری می‌کنند و مراجعه به امام‌جمعه، فرماندار و نماینده شهرستان و دیگر مسئولان هم تا الآن مشکلی از ایشان حل نکرده است.

مدیر دفتر نماینده شهرستان در برابر اعتراضات کسبه بیان داشته برای استان شدن کاشان وجود این نوع فروشگاه‌ها را ضروری می‌داند. ظاهراً ایشان معتقد است همسایه‌ها باید یاری کنند تا ما شوهرداری کنیم!

فرماندار کاشان هم آوردن دلیل قانونی برای جلوگیری از تأسیس این فروشگاه را از کسبه خواسته است!

شنیده‌شده این فروشگاه از همین الآن درصدد است بسیاری از کالاها که حتی در کاشان تولید می‌شود را به‌ اصطلاح مونوپول و انحصاری کرده که با این اقدام به‌زودی کالاهایی را که به‌راحتی در همه فروشگاه‌های کاشان به فروش می‌رفت از دسترسی مناسب خارج خواهد شد و برای خرید آن شهروندان مجبور به طی مسافتی تا فروشگاهی خاص خواهند بود.

از دست دادن قدرت کسبه جزء علاوه بر آنکه به بیکاری خواهد انجامید باعث خواهد شد در مدتی نه‌چندان طولانی این فروشگاه یکه‌تاز عرصه عرضه بسیاری از کالاها شده و تعیین‌کننده قیمت گردد و چه کسی است که نداند ذات تجارت بدون رقیب قادر به چه کارهایی است، آن‌وقت مسئولین باید دنبال قانونی بگردند که این مشکل را حل کند.

از دامپینگ (بازارشکنی) و ترفندهای مرسوم این فروشگاه‌ها گفتن و نوشتن تکرار مکررات است. بهتر است مسئولین محلی به مشکلات پس از استقرار این نوع فروشگاه‌ها که عملاً برخلاف تبلیغات تجاری عمل می‌کنند فکر کنند و رقابت را به نظارت بر عرضه و تقاضای عادلانه و درست واگذار نمایند نه حمایت از سرمایه‌گذاری که جز به جیب خود به هیچ چیز دیگری نمی‎اندیشد.

از دست رفتن صدها شغل که برای ایجاد هریک از آنها، سالانه صدها صفحه آمار برای بالادستی‌ها ردیف می‌شود یکی از عوارض ایجاد این فروشگاه خواهد بود و عوارض امنیتی و مشکلات و اعتراضات خیابانی کسبه را هم اضافه کنید بر این موارد و تنها به منافعی که شنیده‌شده برخی از آن منتفع شده‌اند فکر نکنید.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.