کهنه‌ای بهتر از نو

کهنه‌ای بهتر از نوکاشان فردا – کهنه‌ای بهتر از نو.

«سهراب سپهری از حواشی بیزار بود، سنگ قبرش را برگردانید تا حواشی ساخت سنگ قبر تمام شده و از مصادره‌شدن سهراب جلوگیری شود.»
این نظر «محمد قراچه‌داغی» خواهرزاده سهراب سپهری است.

مدتی است که اداره اوقاف و شهرداری کاشان به دنبال تغییر دوباره سنگ قبر سهراب سپهری، شاعر پرآوازده این شهر هستند و طرح‌هایی را نیز آماده کرده‌اند.

برخی از اعضای خانواده سهراب سپهری طرح‌های تهیه‌شده را نپسندیده و تاکید دارند همان سنگ قبر قدیمی ترمیم و نصب شود.

خواهرزاده سهراب معتقد است: «سنگ قبر قدیمی از مصادره‌شدن سهراب و این قبیل حرف‌ها که چه کسی این کار را کرده و متولی آن چه کسی بوده جلوگیری می‌کند. سهراب هم از این حواشی بیزار بود و برای همین تمام زندگی‌اش را در بیابان‌های کاشان کنار جوی آب نشست و نقاشی کرد و شعر گفت. حسم این است که اگر خود سهراب هم زنده بود، سنگ قبر اول را که دوستش، آقای مافی نوشته ترجیح می‌داد.

بیشتر بخوانیم:
+ انزوای خودخواسته «سپهری» هنرآفرین بوده است

روزی که سهراب سپهری را بی سر و صدا در جوار حرم امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) اردهال کاشان دفن کردند، کاشی فیروزه‌ای را روی قبلش گذاشتند تا نشان مزارش باشد.

مدتی بعد سنگ سفید رنگی جایگزین آن کاشی فیروزه‌ای شد. روی آن سنگ بخشی از شعر «واحه‌ای در لحظه» از کتاب حجم سبز با خطاطی «رضا مافی» حکاکی شد. بسیاری معتقد بودند سادگی و شفافیت و بی‌آلایشی آن سنگ با صافی سهراب و شیوایی شعر او تناسب دارد.

پانزده سال قبل هنگام بازسازی صحن حرم زیارت مشهد اردهال، با بی‌دقتی کارگران چنینی نازک تنهایی سهراب شکست و از آن روز تاکنون سه سنگ قبر دیگر بر مزار سهراب نصب شده که هیچ کدام با صفا و سادگی این شاعر تناسبی نداشته و اعتراض جامعه هنری را برانگیخته است.

برای آخرین بار شهرداری کاشان سنگی را بر مزار سهراب نصب کرد و تلاش کرد شعر روی قبر را به سه زبان زنده دنیا بر روی سنگ بنویسد. نام شهرداری را هم درشت در پایین سنگ حک کردند. همان زمان اشتباهات نوشته‌های انگلیسی سنگ در کنار طرح ناراحتی هنرمندان را برانگیخت اما کسی به اعتراضات توجه نکرد.

خواهرزاده سهراب می‌گوید: در هیچ کدام از این موارد وارثان سهراب در جریان تغییر سنگ قبر او نبوده‌اند.

قرچه‌داغی می‌گوید: «برخی از افراد خانواده و ورثه سهراب هم به شدت اعتراض کردند ولی اعتراض خانواده به جایی نرسید. من به شخصه از کارهای اینجوری که روی یک سنگ به سه زبان مطلب بنویسیم خوشم نمی‌آید. الان دوباره می‌خواهند این سنگ را عوض کنند. دو طرح را برای سنگ قبر در نظر گرفته‌اند که هر دو آنها بد است.»

او تاکید دارد که سنگ قبر اولیه سهراب یک اثر هنری است و باید ترمیم و دوباره نصب شود. خواهرزاده سهراب می‌گوید: «سنگ قدیمی قبر سهراب یک کار با ارزش و مانند یک تابلو هنری است. اطرافیان سهراب آن سنگ را همان موقع پسندیده بودند. برادرم هم که در آمریکا است شدیدا موافق است که سنگ قبر قدیمی را برگردانند.»

خواهرزاده سهراب سپهری می‌گوید: از «دکتر مدیحی» شنیده که سنگ قبر قدیمی سهراب در زیرزمین حرم امامزاده علی بن محمد باقر است. سنگی که به عقیده خانواده سهراب می‌توان آن را ترمیم کرد.

دکتر مدیحی می‌گوید: زمانی که «رضا کاظمی» عضو هیئت امناء زیارت بوده به او گفته که سنگ قبر سهراب در انبار حرم امامزاده است.

دکتر مدیحی می‌گوید: «حاج رضا دست مرا گرفت که سنگ را به من نشان بدهد. گفتم برای فرصتی دیگر. جنس آن سنگ طوری است که اگر نهایتا چند تکه شده و اینگونه نیست که خرد شده باشد. اگر همان تکه‌ها را هم به هم بچسبانند بهتر از این سنگ‌هایی است که تاکنون روی قبر گذاشته‌اند.»

حالا باید دید شهرداری و اداره اوقاف می‌خواهند چه تصمیمی برای سنگ قبر سهراب بگیرند؛ نصب طرحی دیگر یا بازگرداندن چینی نازک تنهایی او.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.