تهدید طبیعت ییلاقی کاشان؛ ارّه‌ها مشغول کارند

تهدید طبیعت ییلاقی کاشان؛ ارّه‌ها مشغول کارندکاشان فردا – تهدید طبیعت ییلاقی کاشان؛ ارّه‌ها مشغول کارند.

دغدغه‌مندی در مورد قطع چند اصله درخت در محدوده‌ و ارتفاعات روستای ییلاقی خنب، موضوعی است که در چند روز گذشته توسط شماری از فعالان شناخته‌شده زیست محیطی منطقه در تماس با کاشان آنلاین ابراز شده است.

روز گذشته یکی از این افراد در تماس خود و درخواست برای پیگیری رسانه‌ای ماجرا، به نقل از برخی فعالان ورزش کوهنوردی کاشان گفت: گویا اداره حفاظت محیط زیست کاشان طی چند روز گذشته و پس از افزایش فشارها و پرسش‌گری‌های فعالان زیست محیطی از جمله تعدادی از اعضای جمعیت کویر سبز کاشان، از آنان خواسته تا با مکتوب‌کردن ماوقعِ قطع چند اصله درخت در حوالی روستای خنب و ارسال آن به این اداره، مسیر پیگیری خود را ادامه دهند.

گفته می‌شود اداره حفاظت محیط زیست اگر چه بابت برخی انتقادها به سستی در پیگیری مورد اخیر و همچنین جدی‌نبودن نظارت‌هایش بر برخی روندهای تخریب زیست‌بوم کاشان کمی دلخور!! شده اما در ادامه و با همراهی اداره‌ی منابع طبیعی، روی این موضوع کمی حساس شده‌اند و به قول معروف، دارند یک کارهایی می‌کنند!

نگارنده حدود دو سال قبل، در حوالی روستای خنب و در مسیر یکی از وعده‌های کوهپیمایی شاهد تنه‌های بریده و رها‌شده درخت چنار یا سپیدار به طول نزدیک به دو متر و در فواصل مختلف بودم.

صحنه‌ای که هم کمی دردناک و هم تعجب‌آمیز بود. تعجب‌برانگیز از این جهت که درختانی با شکل و شمایل میانسال که هنوز در تنه‌ی خود طراوت دارند چرا باید به تیغ بی‌رحمی، جان بسپارند؟!

همین یک سال قبل بود که منطقه‌ای نیمه جنگلی و کوچک با حدود صدها درخت تنومند در حوالی روستای خنب، با حصارکشی تبدیل به آغل موقت گوسفندانی شد تا پس از چرای خود از مراتع آن نقطه، در همان منطقه اسکان پیدا کنند!

بعدها گویا کاشف به عمل آمد که این استفاده‌ی شخصیِ موقت و زیانبار به حال آن بخش از کوه و مرتع، در پی رایزنی و تأیید و موافقت برخی از اهالی روستا بود!!

موضوع گاه به گاهِ قطع بدون مجوز و مخفیانه درختان در برخی مناطق ییلاقی و روستایی کاشان، حکایتی کهنه است که بیشتر از همه دل فعالان زیست محیطی و ورزش کوهنوردی را به درد می‌آورد.

درخت ثروت و سرمایه‌ای است که به گمان بسیاری از متخصصان علوم طبیعی و کارشناسانِ بادانش حوزه‌ی محیط زیست، برای به بارنشستن و رشد آن، تلاشی بیشتر از پرورش و رشد یک انسان نخبه باید صرف کرد اما با کمال سوگ‌مندی باید گفت در چند دهه گذشته، سرعت تخریب و انهدام جنگل‌ها در کشور ما، کم‌کم دارد به مراتع و ارتفاعات دارای پوشش گیاهی محدود اما ارزشمند مانند ییلاقات اطراف کاشان هم می‌رسد.

شاید گفته شود فلان مورد قطع درخت در یک روستای اطراف کاشان، توسط مالک انجام شده اما سؤال این جاست که آیا این موضوع را در کنار تبدیل انبوه باغاتِ حومه‌ی کاشان به (خانهِ‌باغ) که بدون شک اضمحلالِ سبزینه‌گی و طراوتِ طبیعت منطقه را به دنبال دارد، نمی‌توان به عنوان یک شبه‌بحران تلقی و از منظر قانونی پیگیری کرد؟

پیگیری‌های فعالان ورزش کوهنوردی و همچنین تشکل‌های مدنی محیط زیست کاشان در مورد اخیرِ قطع چند اصله درخت در محدوده‌ و ارتفاعات روستای ییلاقی خنب را باید به فال نیک گرفت.

اگر به راستی مؤسسات مردم‌نهاد، بازوان همراه و یاری‌گر و همدل ادارات و ارگان‌های دولتی در پیشبرد امور جاری کشور هستند، به جای دلخوری از برخی نقدها و گله‌های‌شان، باید به آن‌ها در مسیر تابانیدن نور به ترک فعل‌ها، بی‌مسؤلیتی‌ها و ضعف‌ها، انگیزه و قوت قلب داد.
مهدی سلطانی‌راد – کاشان آنلاین

از این نویسنده:
+ دو خانه تاریخی و یک بام و دو هوای راه و شهرسازی کاشان

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.