نقض پروتکل‌ها توسط اشخاص صاحب‌نام در شهر وزیر بهداشت

نقض پروتکل‌ها توسط اشخاص صاحب‌نام در شهر وزیر بهداشتکاشان فردا – کاشان بازهم به سوژه رسانه‌های ایران تبدیل شد؛ این بار با تصاویر نقض پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی در قالب تجمعاتی به نام هیئت عزاداری فاطمیه.

تعدادی از رسانه‌ها صراحتاً نام کاشان را در کنار این فیلم‌ها و تصاویر منتشر کردند و عده‌ای ترجیح دادند عنوان کنایه‌آمیز «شهر وزیر بهداشت» را به کار ببرند. کامنت‌ها و نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره این تصاویر نشان داد که تخریب وجهه کاشان ثمره مشترک این عناوین بوده است.

وقوع چنین رویدادهایی در کاشان دور از انتظار نبود و پس از اتفاقات محرم، انتظار می‌رفت برنامه‌ریزی و برخورد مناسب‌تری صورت بپذیرد که چنین نشد؛ و حالا پس از وقوع آنچه نباید می‌شد و با توجه به اطلاع‌رسانی این اجتماعات در شبکه‌های اجتماعی، امروز فرماندار، دادستان، دانشگاه علوم پزشکی و رئیس سازمان تبلیغات هرکدام به‌قدر مسئولیت خود باید پاسخگو باشند.

بیشتر بخوانیم:
+ یک فتوی و هفت استفتاء از آیت‌الله یثربی

اما آنچه در این مقام از دید اهالی رسانه مغفول ماند نقض پروتکل‌های بهداشتی توسط اشخاصی حوزوی بود از جمله «آیت‌الله سید محمد یثربی» فرزند امام‌جمعه فقید کاشان در راهپیمایی روز شهادت حضرت زهرای اطهر (س). موضوعی که اگر اهمیت آن از نقض پروتکل‌ها توسط چند هیئت بیشتر نباشد قطعاً کمتر نیست.

رفتار فرزند امام‌جمعه فقید کاشان با رفتار برخی از جوانان هیئتی که باورهایشان بیش از آنکه ساخته مطالعه و درس و بحث باشد ساخته شور‌گرفتن پای نوحه مداحان معروف است متفاوت است. کنش‌های این استاد حوزه علمیه قم را حتی نباید با رفتارهای آن جامع‌المقدمات‌خوانده‌ای که به مدد تبلیغات و جنجال‌های سیاسی‌شان سری بین سرها درآورده‌اند مقایسه کرد!

یثربی اهل سیاست است. به نشانه‌شناسی واقف است و خوب می‌دادند رفتارش می‌تواند برای جامعه حامل پیام باشد. لذا حضور بدون ماسک او و فرزندانش در دسته عزا و انتشار تصاویر آن در صفحه اینستاگرام منتسب به این استاد حوزه هم می‌تواند حامل پیامی خاص و قابل‌اعتنا باشد.

تحلیل‌های متفاوتی را می‌توان از این رفتار داشت.

آیت‌الله یثربی پیش از محرم و در شرایطی که بسیاری از کارشناسان بهداشتی مردم را از برگزاری تجمعات برحذر می‌داشتند، منبری به پا کرد و خواستار برگزاری مراسم‌ با رعایت پروتکل‌ها شد و حتی از هیئت‌هایی که ترجیح داده بودند از برگزاری تجمع و مراسم خودداری کنند گلایه کرد و برگزاری مراسم را واجب دانست.

او حدود سه ماه بعد از آن سخنرانی و در شهری که عده‌ای بر این عقیده هستند که کرونا در مجلس ائمه (ع) با کسی کاری ندارد، بدون رعایت پروتکل‌ها پا به خیابان گذاشته است.

آیا آیت‌الله لزومی به رعایت پروتکل‌ها در مجالس عزاداری نمی‌بینید و معتقد است در مجلس اهل‌بیت کرونا منتقل نمی‌شود؟ اگر او چنین اعتقادی داشته باشد باید بتواند از نظریه خود با استناد به آیات و روایات دفاع کند و باید به این پرسش پاسخ دهد که تأکید او بر اجرای پروتکل‌ها به چه منظور بوده است.

تحلیل دیگری که می‌توان از این رویداد داشت این است که فرزند امام‌جمعه فقید کاشان با توجه به جایگاهی که در منطقه دارد خواسته با رفتار خود برای هیئت‌هایی که پروتکل‌ها را در این مدت نقض کرده‌اند مصونیت ایجاد کند! تحلیلی که اگر درست باشد مستلزم آن است که او خود را سپر رفتار هیئتی‌ها کند و البته که در پس این رفتار، حمایت این قشر را نیز با خود خواهد داشت، حمایتی که در مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی می‌تواند کفه رقابت را برای نزدیکان او سنگین‌تر کند.

البته می‌توان چنین پنداشت که آیت‌الله و همراهانش به‌صورت غیرعمد دست به این اقدام زده‌اند. پذیرش این تحلیل آن‌هم برای شخصیتی که برای طلاب درس اخلاق برگزار می‌کند و بر این نکته واقف است که عمل بیش از گفتار بر ذهن مردم تأثیر دارد غیرقابل پذیرش است؛ به‌ویژه اینکه این تصاویر گزینش شده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

ارائه تحلیل دقیق‌تر درباره این رویداد مهم مستلزم کنش‌ها و واکنش‌های آینده فرزند امام‌جمعه فقید کاشان است. کنش‌هایی که می‌تواند ژرفای اندیشه این استاد حوزه را برای حامیان و مقلدان احتمالی آینده‌اش مشخص کند.

کاشان نیوز

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.