۲ بهمن‌ماه سالروز درگذشت «رضا ورزنده» نوازنده کاشانی

۲ بهمن‌ماه سالروز درگذشت «رضا ورزنده» نوازنده کاشانیکاشان فردا – ۲ بهمن‌ماه سالروز درگذشت «رضا ورزنده» نوازنده کاشانی.

«غلامرضا مرشد ورزنده» معروف به «رضا ورزنده» فرزند «مونده‌علی ورزنده» کاشانی در سال ۱۳۰۵ در کاشان به دنیا آمد.

وی از همان کودکی به ورزش باستانی روی آورد و همراه برادرانش ورزش و ضرب‌گرفتن را از پدر آموخت.

مونده‌علی از نوازندگان سنتور و تنبک کاشان بود. رضا نیز اصول نواختن را نزد پدر فراگرفت و برای تکمیل آن در دهه ۳۰ به تهران رفت. در رادیو ایران مشغول به کار شد و در کنار ابوالحسن صبا به دانسته‌های خود افزود.

رضا ورزنده از زبده‌ترین و درخشان‌ترین چهره‌های موسیقی و از نوازندگان نامدار سنتور معاصر است. وی در نواختن سنتور صاحب سبک و روشی منحصر به فرد بود.

امین‌الله رشیدی _ موسیقی‌دان و خوانده و شاعر _ همشهری و دوست و همکار او در کتاب «عطر گیسو» درباره ورزنده نوشته‌است: «رضا ورزنده در نواختن ساز سنتور، شیوه نو، خاص و ابتکاری داشت. از دوران صباوت در کاشان با او آشنایی و مراوده داشته‌ام و بارها هم‌آهنگ با ضرب او در زورخانه پدرش به ورزش باستانی پرداخته‌ام.

… اولین برنامه نوازندگی ورزنده با اينجانب در مایه‌ی اصفهان و ساقی‌نامه اجرا گردید. ورزنده در برنامه‌های بسیاری در رادیو ایران از جمله برنامه گلها و تکنوازان اجرای زنده داشت و تحسین‌برانگیز بود.»

ورزنده سرانجام در دوم بهمن‌ماه ۱۳۵۵ در سن ۵۰ سالگی حین نوازندگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت و در قطعه ۸ ردیف ۴۷  بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

منبع: کانال کاشان‌شناس با اندکی تغییر

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

بزرگداشت رضا ورزنده

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، همزمان با چهل و چهارمین سالمرگ این استاد مراسمی را با حضور خانواده این هنرمند فقید عصر دوم بهمن ماه در فرهنگ‌سرای مهر این سازمان برگزار می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.