۳ بهمن‌ماه زادروز حسین کلانی فوتبالیست کاشانی

۳ بهمن‌ماه زادروز حسین کلانی فوتبالیست کاشانیکاشان فردا«حسینعلی کلانی» معروف «حسین کلانی» سوم بهمن‌ماه ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. کلانی از خاندان غفاری کاشان است. او پیشتر در تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کرد و بیشتر دوران باشگاهی‌اش را در شاهین و پرسپولیس گذراند.

وی پس از پایان دوران فوتبال خود، به ایالات متحده آمریکا رفت و در رشته مهندسی معماری تحصیل کرد، و سپس دکترای مهندسی معماری تلفیقی از دانشگاه یو-سی-ال-ای دریافت کرد.

کلانی در دوران فوتبال خود توانست ۴ بار آقای گل شود، ۲ بار در جام منطقه‌ای ایران (یک بار مشترک با صفر ایرانپاک)، یک بار در جام باشگاه‌های تهران (۱۳۴۸) و یک بار در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲. وی در شهرآورد سیزدهم تهران ۶ – ۰ مقابل تاج، برای پرسپولیس گل زد.

او فوتبال خود را از ۱۴ سالگی در باشگاه نوجوانان شاهین (پولاد) تهران آغاز کرد و سپس دیهیم تهران و بعد از گلزنی در برابر تیم بزرگسالان شاهین, عباس اکرامی او را در ۱۸ سالگی به باشگاه شاهین, دعوت کرد و پس از مصدومیت، ۲ سال و نیم در آن تیم نیمکت‌نشین بود تا نخستین‌بار در یک مسابقه در برابر تیم شجاعت تهران و در کنار همایون بهزادی و حمید شیرزادگان حضور یافت و اولین گل خود را در مقابل این تیم به ثمر رساند و در آن سال (۱۳۴۴) شاهین قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد.

بیشتر بخوانیم:
+ خاطره‌بازی فوتبالی با پرشی به طول ۴۳سال

او درسال ۱۳۴۴ در رشته پزشکی قبول و در همان سال در مسابقات دانشگاهی در اصفهان مصدوم شد. آخرین حضور او در شاهین به سال ۱۳۴۶ باز می‌گردد که در پایان آن دوره مسابقات، پروانه فعالیت تیم شاهین، لغو شد. سال ۱۳۴۸ حسین کلانی و بسیاری از بازیکنان و مربیان شاهین، به تیم تازه تاسیس پیکان که از طرف شرکت ایران ناسیونال حمایت می‌شد، پیوستند و حسن کلانی در نخستین دوره حضورش عنوان آقای گلی لیگ را کسب کرد و تیم او توانست در هر دو دیدار رفت و برگشت، تاج را مغلوب سازد.

کلانی مهاجم باشگاه پرسپولیس در دهه ۵۰حسین کلانی در سال ۱۳۴۹ برای پرسپولیس به میدان رفت و در جام منطقه‌ای ایران، به دلیل اخراج دو بازیکن پرسپولیس در حالی که نتیجه مسابقه در برابر تاج یک بر یک بود، پرسپولیس زمین را ترک کرد و فدراسیون وقت نتیجه را ۳ بر صفر بسود تاج، اعلام نمود و پرسپولیس نیز به نشانه اعتراض در رده‌بندی نیز شرکت نکرد و فدراسیون او را یک سال محروم کرد و کلانی به همراه پرسپولیس به عنوان چهارمی رسید و او با ۷ گل بهترین گلزن مسابقات شد. محرومیت او از یک سال به ۹ ماه تقلیل یافت و در آن دوره به فعالیت‌های روزنامه‌‌نگاری در نشریه جوانان امروز می‌پرداخت.

شاهین تهران در اواخر سال ۱۳۵۲ مجوز حضور خود را با شرط شروع دوباره از دسته سوم، بازپس گرفت، او در سال ۱۳۵۳ پرسپولیس را ترک کرد و به تیم شهباز یا شاهین تازه تاسیس پیوست و این تیم با کمک او توانست در سال ۱۳۵۴ به دسته اول جام تخت جمشید صعود کند.

کلانی می‌گوید بیش از بیست هزار جلد کتاب در کتابخانه شخصی خود دارد. این کتابها مربوط به حوزه خاصی نیست و در همه زمینه‌ها نوشته شده‌است؛ که در طول ۵۰–۶۰ سال اخیر بعلت شدت علاقه وی به مطالعه، توسط وی خریداری و گردآوری شده و پس از مطرح شدن موضوع توسط وی در برنامه تلویزیونی ۹۰، از کتابخانه ملی با او تماس گرفتند و نامبرده آمادگی خود را برای اهدای این کتاب‌ها به کتابخانه ملی اعلام کرد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.