گلپایگان شهر ملی منبت‌کاری شد

گلپایگان شهر ملی منبت‌کاری شدکاشان فردا – گلپایگان شهر ملی منبت‌کاری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از ثبت شهرستان گلپایگان به عنوان «شهر ملی منبت‌کاری» خبر داد و گفت: این سومین شهر ملی صنایع دستی در استان است.

به گزارش ایرنا، منبت یکی از هنرها و صنایع دستی است که در آن نقش‌ها به صورت برجسته روی زمینه کار قرار می‌گیرند؛ منبت‌کاری در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد.

فریدون اللهیاری سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه به ایرنا اعلام کرد: پرونده ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تهیه شد و پس از کسب نظر هیئت داوران کمیته ثبت ملی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پیش از این شهرضا به عنوان شهر ملی سفال، کاشان شهر ملی نساجی سنتی و مهرگرد (در سمیرم) به عنوان روستای ملی بافت‌‌های داری از استان اصفهان ثبت شدند، خاطرنشان کرد: شهر اصفهان نیز به عنوان شهر جامع و جهانی صنایع دستی انتخاب شده است.

اللهیاری اظهار امیدواری کرد ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت‌کاری با همدلی و وفاق مسئولان این شهر و استان، بستر مناسبی برای آموزش، ترویج، توسعه فعالیت‌ای گالری و موزه‌ای و حمایت از هنرمندان این هنر دیرینه فراهم کند.

بیشتر بخوانیم:
+ کاشان نخستین باغ‌شهر ملی ایران

وی با بیان اینکه پس از ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت کاری، دبیرخانه مربوطه در این شهر شکل می گیرد و به سیاستگذاری در زمینه آموزش، ترویج و حمایت از این هنر می پردازد، گفت: ثبت ملی شدن توجه بیشتری را به این منطقه معطوف می کند که لازم است برنامه ریزی مناسبی برای بهره گیری از این فرصت توسط بخش دولتی و مدیران شهری صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان تاکید کرد: ثبت ملی شهرها در زمینه صنایع دستی به رونق اقتصادی و اشتغال در این بخش و همچنین صنعت گردشگری کمک بسیاری می کند و وزارت میراث فرهنگی نیز حمایت از این شهرها را در اولویت قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه عنوان شهر ملی یا جهانی دائمی نیست و عملکرد سالانه این مناطق برای حفظ عنوان، ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: مهمترین مسائلی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند اقدامات انجام شده در زمینه آموزش، ترویج، تبلیغات، نمادسازی، نامگذاری شهری، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال، حمایت از هنرمندان و برپایی نمایشگاه و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی گلپایگان نیز به ایرنا گفت: هنر منبت‌کاری در این شهر قدمت یک‌هزار ساله دارد و آثار نفیسی در این زمینه با قدمت ۷۰۰ سال در بناهای تاریخی شهرستان موجود است.

مصطفی قانونی افزود: در زمان حاضر گلپایگان دارای ۲۰۰ هنرمند و ۲۷ کارگاه فعال در زمینه منبت‌کاری است و استادان مجرب و شناخته‌شده‌ای در این رشته دارد.

گلپایگان، مرکز شهرستان گلپایگان در غرب اصفهان است؛ این منطقه با پیشینه باستانی و تاریخی هفت هزار ساله حدود ۲۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری دارد که ۲۹ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد حدود ۲۰۰ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ درصد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری‌دوزی و قلم‌کاری، ترمه و نقره‌کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت و قلم‌زنی روی انواع فلز شهرت جهانی دارد.

بیش از ۶۰ هزار هنرمند در ۱۹۶ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان اصفهان فعال هستند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.