خاطره موسویان از شیخ علی‌آقا نجفی

خاطره موسویان از شیخ علی‌آقا نجفی.کاشان فردا – خاطره موسویان از شیخ علی‌آقا نجفی.

در کودکی منزل ما در محله محتشم کاشان نزدیک ‌قبر مرحوم محتشم کاشانی بود. مسجدی قدیمی و باصفا بنام مسجد محتشم کنار منزل پدری بود. روحانی آن مسجد هم مرحوم‌ آشیخ علی‌آقا نجفی بود.

او مفسر قرآن بود و بسیار پاک و منزه. درکودکی همراه پدر شب‌ها به نماز جماعت مسجد می‌رفتم و مرحوم آشیخ علی‌آقا هم بعد از نماز جماعت، نیم ساعتی تفسیر قرآن داشت. در تفسیرهایش روی اخلاق و ادب اسلامی و دوری از تهمت و توهین و غیبت و افتراء هم خیلی مایه می‌گذاشت.

بیشتر بخوانیم:
+ نکوداشت یاد استاد اخلاق آیت‌الله نجفی کاشانی

من دو ماه قبل از انقلاب از آمریکا به ایران برگشتم و همان اولین ماه‌های انقلاب هم اولین مسئول جهاد سازندگی کاشان شدم. آن روزها مرحوم آشیخ علی‌آقا داستانی را تعریف کرد که در این چهل سال بعد از انقلاب هرروز با مطالعه اخبار کشور، بیاد حرف آن مرحوم می‌افتم.

خاطره موسویان از شیخ علی‌آقا نجفی

آن‌مرحوم می‌گفت در بهمن‌ماه ۵۷ چند روز قبل از پیروزی انقلاب، چند صد نفر از روحانیون برجسته در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به دولت بختیار بخاطر کشتار مردم و بستن فرودگاه مهرآباد به روی امام خمینی، تحصن کردند. من هم دعوت شده بودم و رفتم. دو سه روزی در تحصن بودیم. روزها هم یکی دوساعتی در پیادرو کنار میله‌های دانشگاه تهران قدم می‌زدیم.

در حال قدم زدن دیدم که روی پلاکاردی که به میله‌ها چسبانده‌اند نوشته شده: «تخلیه چاه، با دهن شاه». با دیدن این پلاکارد یکباره جا خوردم. ما ضدشاه بودیم و ضد حکومت شاهنشاهی هم تحصن کرده بودیم، منتهی این شعار مغایر اخلاق و آموزه‌های اسلامی بود. بسیاری از روحانیون متحصن هم برای رفع خستگی، قدم می‌زدند.

کنار درختی ایستادم ببینم آیا هیچیک از روحانیون به این شعار غیراخلاقی اعتراض می‌کنند یا نه. دیدم متاسفانه اکثر آقایان از کنار این پلاکارد رد می‌شوند، آن‌را می‌بینند و با لبخندی از دیدن آن لذت هم می‌برند! با مشاهده این صحنه فورا برگشتم به مسجد، بقچه خود را برداشتم و به کاشان برگشتم چون مثل روز برایم روشن شد که در این انقلاب حتی درصورت پیروزی، “اخلاق اسلامی” وجود نخواهد شد در حالیکه اسلام بدون اخلاق اسلامی، اسلام منهای اسلام است.

این آقایانی که آن‌روز به این شعار لبخند زدند، هم روزی خودشان قربانی چنین رویه‌ای خواهند شد.

خاطره سید حسین موسویان از آشیخ علی‌آقا نجفی – روزنامه همشهری با اندکی تغییر

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.