ساعت سال آینده جلو و عقب کشیده نمی‌شود

سمیه رفیعیکاشان فردا – ساعت سال آینده جلو و عقب کشیده نمی‌شود؟

یک نماینده مجلس با طرح فرضیه‌هایی مدعی شده است که تغییر ساعت در ابتدای بهار و پاییز که چند سالی‌است در ایران و چند ده سالی است که در اکثر کشورهای توسعه‌یافته انجام می‌شود، به زیان توسعه است. و خواستار متوقف شدن این قانون شده است.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ساعت ۲ بار در سال به جلو و عقب کشیده می‌شود، گفته عموم مردم نسبت به این تغییر ساعت‌ها حس خوشایندی ندارند؛ طرحی در مجلس پیشنهاد شده تا ساعت ثابت مانده کشیده نشود.

قانون تغییر ساعت رسمی ایران، قانونی است که به موجب آن ساعت رسمی ایران هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده می‌شود. این کار به منظور استفادهٔ بیشتر از روشنایی روز انجام می‌شود.

ساعت سال آینده جلو و عقب کشیده نمی‌شود

در ایران برای نخستین‌بار، پیش از انقلاب، ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد و  بعد از انقلاب به حالت تعلیق درآمد.

در سال ۱۳۷۰ (در زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی) بر اساس محاسباتی هیئت وزیران ایران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین یک ساعت جلو کشیده شود و در سی ام شهریور به حالت اول بازگردد.

اما دولت ایران در اسفندماه سال ۱۳۸۴ (پس از ۱۵ سال و در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد) این مصوبه را ابطال نمود.

پس از آن در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند تا دولت را مکلف به تغییر ساعت رسمی کشور در شش‌ماهه نخست سال نمایند. در نهایت ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک مادهٔ واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

حالا و پس از ۱۳ سال درباره زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر این قانون به گوش می‌رسد.

در این‌که آیا تغییر ساعت در ابتدای بهار و پاییز به سود یا زیان کشور است، عمده منابع علمی اعلام می‌کنند که این کار به سود کشور است. اما در عین حال مخالفین هم برای خودشان منابع و مراجعی شبه علمی مبتی بر زیان این قانون برای کشور مطرح می‌کنند.

اما فارغ این‌که ادعای کدام دسته درست است، مسلما سردرگمی شهروندان در بین این جدال‌ها، بیش از هرچیزی برای توسعه کشور و روح و روان مردم زیان داشته، دارد و خواهد داشت.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیمhttps://www.instagram.com/kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.