۱۳۰۰ کیلوگرم‌ آنغوزه از بیابان‌های اردستان برداشت شد

۱۳۰۰ کیلوگرم‌ آنغوزه از بیابان‌های اردستان برداشت شدکاشان فردا – رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: افزون بر یک‌هزار و ۳۰۰ کیلوگرم آنغوزه سال گذشته از بیابان‌های روستاهای کچوسنگ و پیناوند در دهستان علیا در این شهرستان برداشت شد.

مجید خداپرستان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گیاه آنغوزه با بیش از ۶۰۰ خواص دارویی و درمانی، گنجینه‌ای با ارزش در دل کویر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آنغوزه در گیاه‌شناسی استفاده‌های زیادی در زمینه دستگاه گوارش، سبزی و مزه‌دار کردن غذا دارد و دارای تاریخچه غنی در داروهای آیورودا و غذاهای هندی است و کشورهای تولیدکننده اصلی آن افغانستان، ایران و ترکمنستان‌ هستند و بیشتر از ایران و افغانستان وارد هند می‌شود.

بیشتر بخوانیم:
+ ۶۰۰ هکتار اراضی کاشان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد

آنقوزه یا آنغوزه گیاهی است که در مراتع به نام «کماه» و «انگزاکماه» می‌شناسند. با تیغ‌زدن یا قطع ریشه یا قسمت پایین ساقه و یقهٔ گیاه در پایان بهار، صمغ یا شیره بسیار بد بو از آن خارج می‌شود که همان صمغ دارویی آنغوزه است.

این صمغ ضدنفخ و خلط‌آور است و در درمان‌ سوءهاضمه یا قولنج‌های مربوط به نفخ، التهاب برونشیت، سرفه و اختلالات و ناراحتی‌های عصبی کاربرد دارد.

روش بهره‌برداری از خواص آنغوزه، به‌شکل تنتور و بخور برای کمک به درمان احتقان بینی و برونشیت است. صمغ پودر شده این گیاه روزانه ۰٫۳ تا ۱ گرم در ۳ نوبت و به صورت تنتور نیز ۲ تا ۴ لیتر در روز، تکه‌های ۰٫۲ گرمی به اندازه ۲ تا ۵ دانه در روز.

 

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.