روز جهانی دوچرخه‌سواری

روز جهانی دوچرخه‌سواریکاشان فردا – علی عابدینی / تقریباً نیمی از سال را با دوچرخه تردد می‌کنم و از این جهت می‌توانم بگویم رفیق نیمه‌راهم! البته‌ علت این موضوع هم سرمای هواست وگرنه آدم باید همیشه هوای رفیقش را داشته باشد و به قول حافظ :اگر رفیق شفیقی درست پیمان باش.»

در این تقریباً ۱۵ سال، تجربه‌های مختلفی را با هم کسب کرده‌ایم. برخی تلخ بوده مثل تحمیل پس‌گردنی‌ها از سمت موتورسواران در ساعاتی از شب که خیابان‌ها خلوت‌تر است و البته قهقهه‌ی بعد از آن…، برخی هم شیرین بوده مثل هم‌راهی با دوچرخه‌ها به اتفاق دوستان و خوشی‌هایی در آن جمع‌ها.

اما به نظرم استفاده از دوچرخه غیر از موارد ورزشی و محیط زیستی فواید دیگری نیز دارد که به برخی اشاره می‌کنم.

یکی آن‌که به جمع‌کردن حواس کمک می‌کند. دوچرخه‌سوار در موقع رکاب‌زدن باید حواسش به اطراف باشد، چون ممکن است ناگهان درِ ماشینی که کنار خیابان پارک‌شده باز شود و اگر حواس او جمع نباشد ممکن است آسیب جدی وارد شود، حتی ممکن است دوچرخه‌سوار به همین دلیل به سمت خیابان برود یا رانده شود که در آن صورت هم، خطر، جدی خواهد بود.

این حواس‌جمعی برای چاله‌های زمین هم صدق می‌کند. این مورد روی دیگری هم می‌تواند داشته باشد، منظره‌ای زیبا در پیش رو، صحنه‌ای دیدنی در اطراف، مشاهده‌ی آشنایی در سوی دیگر و … که می‌تواند در زمره‌ی شادی‌های کوچک ولی بسیار دل‌چسب قرار گیرد.

دوچرخه

دیگر فایده این که دوچرخه‌سوار برای رسیدن به مقصدش می‌سنجد که با توجه به نوع مسیر و میزان مانور خود با چه سرعتی برود تا با خستگی کم‌تر به‌ آن‌جا رسد. اگر در ابتدای مسیر تند برود، احتمالاً بعد از چندی خسته شود و آهسته‌تر براند و حتی از نظر بدنی کم بیاورد. اگر هم در ابتدای مسیر آهسته برود، ممکن است زمان کم بیاورد و مجبور به تندروی شود که البته عاقبت تندرویی احتمالاً خوب نخواهد بود! خوب گفته‌اند که: «ره‌رو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود/ ره‌رو آن است که آهسته و پیوسته رود.»

اما مهم‌ترین قسمت قضیه به نظر بنده حفظ تعادل است. اگر دوچرخه‌سوار نتواند تعادلش را حفظ کند دیگر این فعل برایش معنایی نخواهد داشت و باید پای از دوچرخه بکشد. تعادل‌داشتن حتی زمانی که راکب، سوار بر مرکبش ایستاده هم موضوعیت دارد.

به صورت کلی آدمی که اهل حفظ تعادل باشد می‌تواند آدم موفقی باشد چه این که به احتمال زیاد در پیچ‌وتاب‌های مختلف مسیر می‌داند و می‌تواند که چه کار کند تا با زمین سفت یکی نشود!

امیدوارم شهر عزیزم کاشان قبل از رسیدن به سنین بازنشستگی هم‌نسل‌هایم به شهری امن برای دوچرخه‌سواران تبدیل و حتی زبانزد عام شود.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.