جشنواره‌ صنایع‌دستی و ‌هنرهای سنتی کاشان پایان یافت

جشنواره‌ صنایع‌دستی و ‌هنرهای سنتی کاشان پایان یافتکاشان فردا – جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بعد از ۵ روز فعالیت طی آیینی با گشایش دبیرخانه کاشان شهر ملی نساجی سنتی ایران در خانه طباطبایی‌ها به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید ابریشمی‌راد در آیین پایانی جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به گواهی ثبت کاشان به‌ عنوان شهر ملی صنایع‌ دستی اظهار کرد: این باور باید در همه ما قوی باشد که کاشان نه‌ تنها در زمینه نساجی سنتی، بلکه در هر هنری سرآمد نام ایران و ایرانی است.

شهردار کاشان برگزاری این جشنواره از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را در راستای معرفی آثار و صنایع‌ دستی و به‌‌ویژه معرفی هنرمندان فعال در این حوزه برشمرد و گفت: هنر برخاسته از ذوق و عشق، زیبا و دوست‌داشتنی است و با تعلق به آن می‌توان با جهان پیرامون خود بدون این‌که پیوند زبانی داشته باشیم با زبان هنر ارتباطی شگرف را رقم زنیم.

وی با بیان این‌که برخی از هنرها یک امر ذاتی و به‌ عنوان نعمت خداوند در بعضی افراد است و افزود: آنچه امروز به‌ عنوان تکنولوژی پیشرفته، فناوری‌های مدرن و مهندسی روز می‌شناسیم، امتداد همان صنایع‌دستی دیرین نیاکان ماست که ریشه در هزاران سال تولید دانش دارد که سیر تکامل خود را سپری کرده و امروز در دستان ما قرار دارد.

ابریشمی‌راد با مدنظر قرار دادن این‌که ۶۰۰ نوع صنایع‌ دستی ایرانی در یونسکو ثبت‌ شده است که بیش از ۴۸۰ عنوان از این تعداد متعلق به استان اصفهان و کاشان است، بهترین دستاورد ثبت کاشان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌ دستی را دمیدن روح امید در هنرمندان، ایجاد بستری برای توسعه این هنر و تلاش برای احیای هنرهای سنتی دانست.

شهردار کاشان با تأکید بر اینکه پارچه‌بافی، ذوب فلزات، تربیت حیوانات و ریسندگی در تمدن سیلک ریشه دارد و این نشان‌دهنده این است که نیاکان ما فقط در سیلک زندگی نکرده‌اند بلکه یک تمدن فاخر را ایجاد کرده‌اند، افزود: شکوه تمدن ما تا آن زمان پابرجاست که ما همواره به دنبال تولید دانش باشیم اگر زمانی مقلد شویم آن روز تمدن ما افول خواهد کرد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.