رئیس آبفای برزک: مشکل بی‌آبی این شهر به‌زودی حل می‌شود

مشکل بی‌آبی برزک به‌زودی حل خواهد می‌شودکاشان فردامحمدرضا رسولی رئیس آبفای برزک در برنامه رادیویی صدای پای آب درباره دلایل و مشکلات جیره‌بندی آب در شهر برزک، ضمن عذرخواهی از وضعیت پیش‌آمده اعلام کرد: اگر ممانعت اجتماعی برطرف شود، با همراهی مسئولان و معتمدین محلی با شرکت آب و فاضلاب مشکل بی‌آبی به‌سرعت حل می‌شود.

رسولی گفت: شرکت آبفا کاشان از حدود پانزده سال قبل پیش‌بینی این روزها را کرده بود. به این دلیل که شهر بزرک فاقد منابع آب پایدار برای تأمین آب شرب بوده و تامین آب شرب آن تنها با یک چشمه و یک حلقه چاه تامین می‌گردد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب دنبال این راه‌حل بود که اگر به هر دلیل مشکلی برای چشمه ویشنگ و تنها چاه آب برزک بوجود آید بتواند مشکل را حل کند و این موضوع را از سال‌ها قبل با مسئولین محترم شورای اسلامی و مردم و متولیان امر در میان گذاشته بود ولی موضوع جدی گرفته نشد.

رسولی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب از سال ۸۷ مجوز حفر چاه را از امور آب‌های زیرزمینی گرفته است که این اقدام نیازمند همراهی مسئولین و مردم است.

رئیس آبفای برزک اظهارنظرهای غیرتخصصی مسئولین و مردم در حوزه غیر تخصصی خود را ریشه مشکل اعلام و اضافه کرد: دغدغه اصلی آنها آن است که در صورت حفر چاه، قنات کشاورزی‌شان کاهش دبی خواهد داشت.

رسولی یادآور شد: بزرک همواره منطقه پرآبی بوده است و مشکل بی‌آبی نداشته است ولی امسال با یک خشکسالی بی‌سابقه روبرو شده‌ایم. در این شهر ۲۴۰۰ اشتراک داریم که با توجه به سرانه متوسط به ۲۵ لیتر در ثانیه تامین آب نیاز است. این در حالی است که شهر برزک دارای دو منبع تأمین آب می‌باشد. یکی آب چشمه ویشنگ است که نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته و الان به ۱۲ لیتر در ثانیه رسیده است و منبع دوم ما تنها چاه آب شهر برزک است که در سال‌های قبل از ۱۸ تا ۱۲ لیتر آب‌دهی داشته ولی در فروردین امسال به ۲ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است و در حال حاضر برای تامین آب منطقه با ۱۰ تا ۱۲ لیتر در ثانیه کاهش مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: آبفا از سال ۸۴ به شکل ویژه و گسترده خدماتی را ارائه داده و یک مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی احداث کرده است و ساماندهی چشمه ویشنگ را در دستور کار قرار داده است. خط انتقال آب چشمه ویشنگ ۱۱ کیلومتر است که در مسیر بسیار سخت و صعب‌العبور و کاملاً کوهستانی و با سرمایه‌گزاری زیاد به سرانجام رسیده است.

رئیس آبفای برزک افزود: اصلاح شبکه توزیع آب اقدام مهم دیگری است که باعث جلوگیری از پرت و هدررفت آب شده است. و پروژهDMA شهر برزک تنها پروژه شرکت آب و فاضلاب کاشان است که به‌ثمر رسیده و شهر بزرک را به ۱۷ بخش مجزا و منفک تقسیم‌بندی‌ کرده است و ما می‌توانیم اگر در شبکه هدررفت آب داشته باشیم از این امکانات استفاده کرده و مشکل را حل کنیم.

رسولی اضافه کرد: در پروژه تله‌متری تمام سطح مخازن ما، خاموش یا روشن‌کردن چاه و تمام موارد دیگر را می‌توانیم از راه دور کنترل کنیم و این موارد بسیار در کنترل سهمیه‌بندی به ما کمک کرده است.

رئیس اداره آبفای بزرک درباره مشکلات سهمیه‌بندی آب در منطقه کوهستانی بزرک گفت: سهمیه‌بندی آب مانند برق نیست که با قطع و وصل یک سویچ به‌راحتی قابل انجام باشد. آب یک سیال هیدرولیکی است و در این منطقه با توجه‌ به اختلاف ارتفاع ۲۵۰ متری سهمیه‌بندی آن برای تمام مناطق و به‌صورت یکسان بسیار سخت است و اگر شبکه خالی از آب شود هوا وارد شبکه شده و این ممکن است باعث شکستگی‌ها و حوادث دیگر شود.

رئیس اداره آبفای برزک با اشاره به اسکن کل شبکه شهر برزک اعلام کرد: هشت مورد نشت اساسی در این اسکن پیدا شد که با حفاری برطرف کردیم و ۳ تا ۴ لیتر در ثانیه به توان تولید شرکت اضافه شد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.