مسافر اربعینِ شیطون‌بلا

مسافر اربعینِ شیطون‌بلاکاشان فردا – به‌تازگی یکی از مجربان محترم رسانه‌ ملی که دست‌کم کوشش ایشان در حفظ ظاهر و رعایت آداب اسلامی در گستره رسانه بایست ستودنی باشد، در گفت‌و‌گویی زنده با بانوی همکار خود از سفر کاری به مناسبت اربعین حسینی با تعبیر سفر دونفره توپ و شیطون بلا یاد می‌کند که علاوه بر شگفتی و ندرت کاربرد، جای اشمئزاز و بیزاری هم دارد و به خوبی نشان می‌دهد که آبشخور چنین تعابیری؛ کدام ترانه سخیف و مبتذل جای‌گرفته در گوشه ذهنی باز با یقه بسته است!

سخن ما در اینجا برکشیدن اشتباه لفظی یا جمله نامناسب یک مجری محترم نیست؛ بلکه این لغزش کوتاه و گذرا باب نقد و نظر را برای رفتارهای خاص برخی اصحاب دوربین و رسانه باز نگه می‌دارد.

این گونه جملات ناخواسته بر زبان آمده، البته می‌تواند گویای گفتمان رایج و مطلوب گوینده باشد به ویژه که وقتی گوینده از قالب رسمی و کت‌و‌‌شلواری بیرون می‌آید و با گونه‌ای احساس رهایی، خود را به هنجارشکنی و نهایتا به نمود رسانیدن جلوهَای تازه از شخصیت خود مجاز می‌داند.

بارها و بارها فیلم‌هایی از رفتار خصوصی برخی شاعران و مداحان و هنرمندان و ورزشکاران و … از پرده دوزیستی و ریا بیرون افتاده‌ که به ما یادآوری کرده‌است که افراد چهره‌شده و نام‌گیر (و نه نامدار) چگونه کوشش کرده‌اند از گذرگاه تنگ و اجباری گزینش با دادن پاسخ‌های فراخ و دستگاه‌پسند عبور کنند و به نوایی برسند.

کشف حجاب و رونمایی از قیافه جدید چند خبرنگار و هنرمند که مع‌الاسف بیشتر و پیشتر از چادرهای بلند خود را آویخته بودند؛ اگرچه هیچگاه لطمه‌ای به ارزش و اعتبار راستین حجاب اسلامی و حتی حیثیت دستگاه مرتبط نمی‌زند؛ اما بازگویای شیوع نفاق و ریا میان کسانی است که رندانه دنبال راه‌های کوتاه‌شده برای رسیدن به دنیای رنگین‌کمانی آرزوهای خود هستند و نیز به یادمان می‌آورد که گزینش‌کنندگان با همه درک و درایت و پای‌کار ماندن، رو دست خورده‌اند.

کوتاه سخن این که چنین پرده‌هایی از نمایش دو زیست‌بودن و نفاق‌ورزی در روزگار ما گویای آن است که در انتخاب افراد ارزش‌مدار و معتقد؛ صرفا به رفتار ظاهری آنان و سخن سست و به ظاهر درست ایشان اکتفا کرده‌ایم و متاسفانه با بستن راه بر روی دیگر استعدادها، به ایشان گوشزد کرده‌ایم که در قحط‌الرجال دست‌ساز پیش‌آمده، همه امید ما به هنر شماست و کسی به نقد و طرد شما نخواهد نشست.

عبدالرضا مدرس‌زاده – کانال پژواک روشنگری

از این نویسنده:
+ یکم اردیبهشت؛ کوچ جاودانی سهراب

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.