نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کم‌آبی داریم

نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کم‌آبی داریمکاشان فردا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، با بیان این‌که ۲ سال گذشته پرباران‌ترین سال‌های آبی منطقه کاشان در ۵۰ سال اخیر بوده‌است گفت: امسال به نسبت سال گذشته ۷۰ درصد کم‌آبی داریم.

محمدرضا اسدی در نشست خبرنگاران با مسئولین شرکت آب و فاضلاب کاشان که شام‌گاه دوشنبه ۷ تیرماه به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در قمصر برگزار شد، با اشاره به بحث «تغییر اقلیم» یادآور شد: دو سال آبی گذشته با ۱۹۶ میلی‌‌متر بارش، پربارش‌ترین سال‌های آبی ۵۰ سال اخیر کاشان و آران و بیدگل بوده است این در حالی است که امسال که تاکنون ۲۷۰ روز از سال آبی آن گذشته است تنها شاه ۶۴ میلی‌متر آب در سطح این دو شهرستان بوده‌ایم.

اسدی با اشاره به این‌که به نسبت سال گذشته ۷۰ درصد کم‌آبی داریم تاکید کرد: باید برای مدیریت مصرف آب تدبیری بیاندیشیم.

به گفته او اکنون روزانه حدود ۲۱۶ میلیون لیتر آب در کاشان تولید و ۹ میلیون لیتر آن شیرین می‌شود که تقریباً ۳ و نیم تا ۴ درصد مصرف کاشان است.

مدیرعامل آبفای کاشان با اشاره به جمعیت ۴۶۰ هزاری دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل، گفت: سرانه مصرف متوسط ۲۰۰ تا ۲۲۰ لیتر در منطقه کاشان است که اکنون و در تابستان به ۴۷۰ لیتر رسیده است، و با توجه به اینکه ۲۰ درصد هدررفت آب داریم، پس ۳۷۰ تا ۳۷۵ لیتر به ازای هر نفر در روز از آب استفاده می‌شود این درحالی است که استاندارد مصرف آب به ازای هر فرد ۱۴۰ لیتر است.

اسدی با اشاره به بالابودن این رقم و استفاده از آن در بخش صنعتی، تجاری اداری و خانگی گفت: بیشتر مصارف خانگی صرف کولرهای آبی می‌شود که سهم هر نفر ۲۰۰ تا ۲۲۰ لیتر است.

به گفته وی شرکت آب و فاضلاب کاشان جزء ۵ شرکت پیشرو در زمینه کاهش هدررفت آب در کشور است که این هدررفت از طریق لوله‌ها و اتصالات خانگی بوده و یا گاهی اشتباه در قرائت کنتورها باعث می‌شود هدررفت آب افزایش پیدا کند.

مدیرعامل آبفای کاشان مجموع مصارف خانگی را ۶ تا ۷ درصد مصرف آب دانست و تصریح کرد: درست است که این مقدار در مقایسه با کل میزان مصرف آب به خصوص بخش کشاورزی مقدار ناچیزی است، اما آب شرب و آشامیدنی آب بسیار گران‌قیمتی نسبت به سایر آب‌هاست و ما هر چه در قسمت مدیریت مصرف آب هزینه کنیم سرمایه‌گذاری در بخش آب در منطقه کاشان است.

اسدی با اشاره به اینکه تمام ۲۰۰ حلقه چاه‌ کاشان در حال بهره‌برداری است گفت: بیشترین سرانه مصرف آب را اکنون مورد استفاده قرارداده‌ایم و حتی یک چاه را هم برای روز مبادا کنار نگذاشته‌ایم.

وی قطعی‌های مکرر برق را هم یکی از معضلات مدیریت مصرف برق عنوان کرد و افزود: قطعی برق که اتفاق می‌افتد بخشی از منابع تامین آب ما از مدار بهره‌برداری خارج شده و این شرایط ما را سخت‌تر می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان تاکید کرد: باید روی موضوع صرفه‌جویی در آب حساسیت ایجاد کرد؛ چراکه حدود ۵۹ درصد از مشترکین خارج از الگوی مصرف از آب استفاده می‌کنند. الگوی مصرف در شهر کاشان به ازای هر خانواده در ماه ۱۴ متر است.

به گفته او اگر در تابستان یک دقیقه کمتر استحمام کنیم ۱۰ تا ۱۵ لیتر آب صرفه‌جویی خواهد شد‌. همچنین با توجه به اینکه کولرهای آبی در هر ساعت ۱۰ لیتر آب مصرف می‌کنند، اگر در مواقعی که ضرورت ندارد آن را خاموش کنیم، در مصرف آب صرفه‌جویی قابل‌توجهی صورت می‌گیرد.

اسدی اظهار کرد: متاسفانه مشترکین خوش مصرف ما تنها ۱۰ درصد هستند و از کل آب مصرفی فقط ۲ درصد را شامل می‌شوند؛ و شوربختانه ۵۹ درصد از سایر مشترکین پر مصرف و بد‌مصرف هستند و بقیه شهروندان ما بین این دو گروه قرار می‌گیرند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.