احداث صنعت آب‌بر فولاد در بادرود چه توجیهی دارد

احداث صنعت آب‌بر فولاد در بادرود چه توجیهی داردکاشان فردا – صنعت فولاد نیاز به آب فراوان دراد و به‌همین خاطر بدیهی‌ترین اصل در خصوص مکان‌یابی این قبیل کارخانه‌ها احداث در نقاطی است که آب فراوان وجود دارد.

در سراسر دنیا به خاطر همین مسئله فقط در کنار سواحل دریاها اجازه‌ی احداث کارخانه‌ی فولاد می‌دهند تا آب فراوانی که برای این صنعت لازم است از آب شور دریا تامین شود، اما متاسفانه این اصل بدیهی و اولیه در مورد فولاد در حال احداث بادرود دیده نشده است.

به دلیل مصرف بالای آب در کارخانه‌های فولادسازی اصفهان بخش عمده‌ای از آب زاینده‌رود در این کارخانه‌ها مصرف می‌شود و شهر و مردم اصفهان از زاینده‌رود محروم شده‌اند؛ فولاد بادرود نیز چنین پیامد اسفناکی برای منطقه خواهد داشت.

منطقه کویری بادرود از جمله قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان اصفهان است و در حال حاضر نیز باغداران و کشاورزان این منطقه با کمبود آب برای آبیاری زمین‌های خود مواجه هستند؛ حال در این شرایط کدام منطق اجازه می‌دهد در منطقه‌ای کم‌آب کارخانه‌ای با مصرف آب فراوان احداث شود؟

بیشتر بخوانیم:
+
طرح توسعه فولاد مبارکه خیانت است

سعید صالحیان متخصص جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری- روستایی در این‌باره به تسنیم می‌گوید: صنعت فولاد نقش اساسس در اقتصاد ملی و رفاه جوامع دارد و از طرفی یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنایع به لحاظ زیست محیطی است که تحت عنوان صنعت سیاه از آن یاد می شود.

وی با بیان اینکه اخیرا زمزمه‌هایی از احداث کارخانه مرتبط با صنایع فولادی در بادرود به گوش می‌رسد، درحالی که اصولا صنایع فولادی باید در نزدیکی منابع عظیم آبی باشند یادآور شد: ویژگی مهم صنایع فولادی، آب‌بر بودن و مصرف بالای آب آن است؛ طبیعتاً در مکان‌یابی صنایع این چنینی نزدیکی به منابع آبی زیاد از جمله در نزدیکی دریاها یا منابع آبی بزرگ از جمله حاشیه دریاهای جنوب کشور پیشنهاد می‌شود.

صالحیان اضافه‌کرد: دشت بادرود از جمله دشت‌های ممنوعه آبی و از نظر ظرفیت آب، رو به نابودی است که در سال‌های اخیر با طرح‌های محدودیت برداشت آب، اندکی بحران و نابودی آبی دشت به تاخیر انداخته شده است.

این متخصص جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری- روستایی در ادامه به آلودگی زیست محیطی کارخانجات فولاد پرداخت و گفت: صنایع فولادی بسته به نوع خط تولید، حاوی فلزات سنگین چون سرب، کادمیوم، جیوه و غیره بوده که آثار جبران‌ناپذیری بر بدن انسان و ساکنین نزدیک به این کارخانجات دارد.

وی گفت: آلودگی و گازهای برآمده از این کارخانجات همراه با باد به نقاط مسکونی منتقل می‌شود و یا پسماند آن با نفوذ بر آب زیرزمینی به طور مستقیم و غیرمستقیم به بدن ساکنین منطقه وارد شده و در بلندمدت آثار خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی عده زیادی از متخصصین، افزایش بیماری‌هایی همچون MS و انواع سرطان‌ها در منطقه اصفهان و مناطق مسکونی شرق اصفهان را به زباله‌های ناشی از ذوب‌آهن و فولاد نسبت می‌دهند که آلودگی‌های آن چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم با خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به صورت گرد و غبار و ریزگرد مورد استنشاق مردم قرار گرفته و موجب افزایش چنین بیماری‌های لاعلاجی شده است.

این پژوهشگر آب به سومین ویژگی استقرار صنایع فولادی اشاره کرد و افزود: صنایع فولادی مثل سایر واحدهای تولیدی نیاز به کارگر دارد و با توجه به ماهیت کار سخت و پرمخاطره صنایع فولادی، به نظر می‌رسد کارگرهای چنین واحدی عمدتا غیربومی و مهاجر باشند و شاهد ورود مهاجرینی با عدم سنخیت کامل فرهنگی با مردم بادرود باشیم، مسئله‌ای که اهالی نطنز خیلی بهتر مفهوم آن را درک می‌کنند!

صالحیان در پایان پیشنهاد کرد برای حل مشکل اشتغال در منطقه، به جای فولاد می‌توان انواع کارخانجات و صنایع پایدار دیگر را مد نظر قرار داد.

این در شرایطی است که رحمت‌الله فیروزی‌فر نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس از احداث این کارخانه با توجیه اشتغال‌زایی حمایت کرده‌است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.