توصیه‌های هواشناسی کشاورزی کاشان

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی کاشانکاشان فردا – رئیس اداره هواشناسی کاشان و آران و بیدگل گفت: تفسیر نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی پایدار طی روزهای آینده در مناطق مختلف دشت کاشان است.

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دمای هوا در هفته جاری حداکثر ۴۲ و حداقل ۲۵ درجه بالای صفر خواهد بود و پدیده غالب جوی به صورت صاف همراه با وزش باد به ویژه در شمال دشت کاشان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی دما و افزایش جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای به باغداران سفارش می‌شود که جهت مشاوره و تهیه تله‌های ردیابی و تجهیزات مبارزه با این آفت به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

ارغوانی تصریح کرد: پنبه‌کاران با توجه به گرما و رطوبت بالای هوا و احتمال طغیان کنه در صورت مشاهده علائم آفت، نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند. همچنین ذرت‌کاران نیز در صورت مشاهده علائم حمله کرم ساقه خوار ذرت به کارشناسان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

رئیس اداره هواشناسی کاشان و آران و بیدگل تاکید کرد: انارهای آلوده به کرم گلوگاه انار، جمع‌آوری و نابود شود و با نصب سایبان و شید از آفتاب‌سوختگی میوه انار جلوگیری کرده و برای پیشگیری از ترکیدگی میوه نسبت به محلول‌پاشی کلسیم اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزان با ادامه خشکسالی و گرمای هوا، فاصله زمان آبیاری را کاهش داده و هرگونه محلول‌پاشی و سم‌پاشی در نوبت صبح انجام شود. همچنین به منظور افزایش مقاومت گیاه در برابر شرایط خشکی، از کودهای پتاسه از جمله سولوپتاس استفاده کنند.

همچنین کارشناس آموزش اداره منابع طبیعی کاشان با اشاره به پیش‌بینی بادهای نسبتا شدید در روزهای آینده، گفت: حضور در لبه‌های پرتگاه برای مرتعداران و کوهنوردان خطرناک است.

علی خالوئی اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید منابع آبی، آب‌رسانی گله و حیات وحش رعایت شود و چوپانان شرایط آب خوری حیات وحش را در آبگاه‌های پائین دست ارتفاعات تسهیل کنند.

وی تصریح کرد: مرتعداران از حضور با دام مازاد در مراتع ییلاق به علت خشکیدگی مراتع و فقدان گیاهان یک ساله خودداری کنند. همچنین با توجه به خشکسالی زمستان گذشته و بهار از هرگونه کشت و اصلاح مرتع پرهیز شود.

وی تاکید کرد: با تفسیر نقشه‌های هواشناسی، احتمال باد شدید در ارتفاعات کوهستانی قابل پیش‌بینی است، بنابراین افراد از روشن‌کردن آتش در این مکان‌ها خودداری کرده و با مشاهده هرگونه آتش‌سوزی، جهت جلوگیری از شیوع آن، با شماره ١۵٠۴ اطلاع‌رسانی شود.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:       https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.