کاروان‌سرای گبرآباد قمصر برای ثبت جهانی آماده می‌شود

کاروان‌سرای گبرآباد قمصر برای ثبت جهانی آماده می‌شودکاشان فردافرماندار کاشان اعلام کرد: در نخستین جلسه هم‌اندیشی با ذی‌نفعان کاروانسرای گبرآباد با بررسی ابعاد و چگونگی دستیابی به ساماندهی آن، برای ثبت جهانی یونسکو تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

به گزارش فارس، علی‌اکبر مرتضایی با بیان اینکه کاروانسرای گبرآباد در معرض تخریب و ویرانی قرار گرفته است، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی کاشان با همکاری شورا و شهرداری قمصر با هدف‌گذاری دو طرح حداکثری و حداقلی به معنی ساماندهی حیاط سرای گبرآباد و اتاق‌های موجود با تأسیس مراکز صنایع دستی و ایجاد فضای متناسب با تاریخ و معماری آن در صدد تجدید منظر بصری تاریخی این اثر است.

کاروانسرای گبرآباد از بناهای تاریخی متعلق به دوره صفوی در مسیر جاده ابریشم برای تامین امنیت و رفاه بازرگانان، بوده است. این کاروانسرا یکی از بناهای کاروانی بین راهی دوره صفویه در مسیر تاریخی اصفهان- ری و در فاصله پنج کیلومتر شهر قمصر واقع شده که در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانیم:
+ تکمیل پرونده ثبت جهانی کاروانسرای مرنجاب

+ بازار کاشان آماده ثبت جهانی می‌شود

بر فراز ساختمان اصلی کاروانسرا یک نیمه گنبد قرار دارد که داخل آن با رنگ‌های سیاه، زرد و آبی قاب‌سازی و زینت داده شده است.

برج‌های دو سمت نمای شمال دروازه را با همان ارتفاع متصل و ادامه داده‌اند؛ برجی که در طرف مغرب است و از یکی از سطوح پخ یک سرپوشیده ۵ ضلعی راه گرفته دارای یک محل چهار گوش است.

برجی که در سمت مشرق جای دارد و ترتیب ورود آن مشابه با برج اولی است ولی محدوده چهارگوش آن با سه دهنه باریک که در آنجا تعبیه شده چشم‌اندازی به روی دره دارد و دیوارهای این بنا از آجر ساخته شده است و سرسرای ورودی مستطیل و پوشش آن به صورت یک گنبد کم‌خیز بر روی چهار پخ بر چهار زاویه فضای میان هشتی استقرار یافته است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.