کاروانسرای مرنجاب در مسیر جهانی‌شدن قرار گرفته است

کاروانسرای مرنجاب در مسیر جهانی‌شدن قرار گرفته استکاشان فردا – بازدید نهایی ارزیابان یونسکو از کاروان‌سرای مرنجاب آران و بیدگل انجام شد و این کاروان‌سرا در مسیر جهانی‌شدن قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، حسام مهدی مصری نماینده یونسکو با همراهی محمدحسن طالبیان مشاور وزیر میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان آران و بیدگل با هدف ارزیابی نهایی کاروانسرای مرنجاب برای ثبت جهانی بازدید کردند.

سیدحسین چاکری رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل عصر دوشنبه در حاشیه این بازدید گفت: کاروانسرای مرنجاب ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود، و ارزیابان یونسکو از این کاروانسرا بازدید و مستندهای این اثر را بررسی کردند تا پس از تایید نهایی، طی ۶ ماه آینده این کاروانسرا ثبت جهانی شود.

به گفته وی، سال گذشته نیز نمایندگان یونسکو و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی در بازدید از کاروانسرای مرنجاب، معیارهای این کاروانسرا را برای ثبت جهانی تایید کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل خاطرنشان کرد: کاروانسرای مرنجاب به عنوان یکی از ۵۶ کاروانسرای ایران با قدمت دوره صفوی در قالب پرونده کاروانسراهای ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو در حال ثبت است.

بیشتر بخوانیم:
+ کاروان‌سرای گبرآباد قمصر برای ثبت جهانی آماده می‌شود

کاروانسرای مرنجاب دارای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با ۲۹ اتاق است که سال ۱۳۹۴ در مزایده‌ای از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور به مدت ۱۲ سال به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های روستاهای آران و بیدگل واگذار شد.

قدمت این قلعه یا کاروانسرا که در کویر مرنجاب و در مسیر راه ابریشم احداث شده، به دوره صفویه باز می‌گردد و کاروان‌های مسافر خراسان، اصفهان و ری برای استراحت در مسیر از آن استفاده می‌کردند.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل دریاچه نمک در این شهرستان که سال گذشته به ثبت ملی رسید، گزینه دیگری برای ثبت جهانی است که در قالب پیشنهاد به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ارسال شده است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.