قانون فصل‌الخطاب است

قانون فصل‌الخطاب استکاشان فردا – محمد نظافتی / خبرنگار باخبر است؛ با خبر زندگی می‌کند. فرقی نمی‌کند کلید شهر دست کدام جناح است.
احتمالا مثل بقیه‌ی مردم، آن‌ها هم به وعده‌های هشت ساله این جناح و آن جناح عادت دارند؛ زیرا دغدغه‌ی آن‌ها نوشتن است و غم‌شان غم مردم در این روزهای سخت.

به یاد ندارم در صفحه اینستاگرام هیچ مسئولی جمع‌آوری پول برای خرید تبلت برای بچه‌های بی‌بضاعت را دیده باشم. اما در صفحه خبرنگاران دیده‌ام.

و قلم‌حرمت دارد که خداوند بدان قسم می‌خورد و می‌گوید سوگند به قلم و آن‌چه می‌نویسد.

خبرنگاری ماهیتا کاری دشوار است. درد نان و معیشت، قراردادهای موقت و عدم امنیت شغلی، بیمه و مسائلی از این قبیل هرچند آزاردهنده اما در حاشیه‌ی این شغل پردردسر هستند و خبرهایی که این روزها می‌بینیم و می‌شنویم بر این سخن صحه می‌گذارد:
«از ورود خبرنگار به صحن علنی شورای شهر جلوگیری شد»
«از ورود خبرنگار به مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه جلوگیری شد».
«خبرنگاری از صحن علنی شورا اخراج شد».

ای کاش این اخبار از نهادی غیر از شورا به عنوان پارلمان شهری و یا دانشگاهی که دانشکده‌ی حقوق آن در کشور زبان‌زد است مخابره می‌شد.

در این میان اما پاسخ یکی از اعضای محترم شورای شهر که اتفاقا از دوستان بسیار عزیزم است جای نقد دارد؛ چون ایشان را فردی فرهیخته و نقدپذیر می‌دانم.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخوردهای غیرقانونی با خبرنگاران گفته است: ما درباره‌ی استانداردهای خبرنگاری اختلاف قرائت داریم، خبرنگاران یک چیزی می‌گویند، ارشاد یک چیزی می‌گوید و مدیریت شهری چیز دیگری.

در پاسخ باید بگویم :قانون فصل‌الخطاب است.

هفته گذشته در پاسخ استعلام یکی از دستگاه‌های نظارتی کشور صریحا اعلام شد که خبرنگاران هیچ منعی برای ورود به صحن علنی شورا ندارند.

تمامی موارد در قانون مطبوعات کشور ذکر شده و در صورت لزوم مدیران محترم می‌توانند به آن مراجعه کنند.

انتظار داریم بعضی از مسئولان در راستای سیاست‌های دولت انقلابی و وعده شفافیت، برخی رسوم نامیمون از جمله برخوردهای خارج از عرف و قوانین جاری کشور و یا تشریفات غیرضروری اداری را برای تعامل بیشتر و پاسخ‌گویی در شرایط سخت کنونی برای خبرنگاران و به نفع مردم تسهیل کنند.

محمد نظافتی، کارشناس‌ارشد حقوق بین‌الملل و مدرس دانشگاه

از این نویسنده:
+ سخنی با هنرمندان تئاتر شهرم

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.