نمایش‌گاه جدید عباس اکبری را حتماً ببینید

نمایش‌گاه جدید عباس اکبری را حتماً ببینیدکاشان فردا – جابر تواضعی / نسبت من با هنرهای تجسمی نسبت نزدیکی نیست. با این‌که اولین مواجهه‌ام با هنر، همان درس هنر دوران مدرسه و ادامه‌اش با طراحی و مخصوصاً کاریکاتور بود، اما در این سال‌ها انگار هر چیزی با عینیت فاصله می‌گیرد، ارتباط و درک من هم مختل می‌شود. بنابراین نوشتن‌های گاه‌به‌گاهم درباره هنرهای تجسمی، صرفاً یک تلاش فردی است برای درک و ارتباط با این موضوع.

آثار عباس اکبری مخاطب را وسط دشت انتزاع رها نمی‌کند. ضمن این‌که فارغ از میزان درک و ارتباطم، مطمئن‌ام او می‌داند چه می‌کند و پشت این دشت، کوهی است از مطالعه و دانش و تحلیل و جست‌وجو. روش‌مندی، جدیت و سبک زندگی‌اش عامل دیگری است که من را به کرنش وامی‌دارد. این را به پشتوانه دیدن کارهایش، خواندن کتاب‌هایش و دم‌خوری به‌واسطه مستند «کاشی شماره 29» می‌گویم که درباره زندگی و کارهایش برای شبکه مستند ساختم. پروژه‌ای که همه چیزش خوب و حرفه‌ای پیش رفت و به‌عنوان تجربه اول، حسرتی به دل‌ام نگذاشت.

«شبستر از سمت کاشان» جدیدترین نمایش‌گاه انفرادی اکبری است که تا ۲۵ آذر در گالری مریم کاشان برپا است. درباره‌اش یادداشتی نوشته‌ام که در روزنامه اعتماد خواهید خواند و بخشی‌اش را این‌جا می‌آورم. راستی اگر دوست داشتید مستند «کاشی شماره ۲۹» را ببینید، به این آی‌دی تلگرام پیام بدهید که لینک‌اش را برایتان بفرستم: @tavazoeejaber

«اکبری هنر را زیست می‌کند و چیزی را که از این صافی می‌گذرد، با مناسب‌ترین ابزار، به‌عنوان یک تجربه مشترک در اختیار همه می‌گذارد. در زمانه‌ای که همه ما شهر و دیارمان را پنهان می‌کنیم که با انتساب به تهران خردک‌آبرویی جمع کنیم، او یک کاشان می‌گوید و صدتا کاشان از دهان‌اش می‌ریزد. اسم خانه سفال را گذاشته «کاشان، خانه سفال»، امضای پشت همه کارهایش را هم اول با کاشان شروع می‌کند و با جدیت آمیخته با شوخی می‌گوید که از نام و تاریخ این شهر سوء‌استفاده کرده است. با این حساب، او از هر کاشانی‌ای کاشانی‌تر است.

این جمله را از نیوتن نقل می‌کنند که: «اگر توانستم دوردست‌ها را بیش از دیگران ببینم، برای این بود روی شانه غول‌ها ایستاده بودم» و آن را نشانه‌ای برای «کشف حقیقت بر پایه اکتشافات پیشین» می‌دانند. شوخیِ جدی یا جدیِ شوخی عباس اکبری درباره سوء‌استفاده از کاشان هم چیزی شبیه همین است؛ او بر شانه غول‌ها و سرآمدان دیار کاشان ایستاده و از این آبشخور تغذیه می‌کند.»

از این نویسنده:
+ بازی دو سَر باخت «قهرمان» و ما

نمایش‌گاه جدید عباس اکبری را حتماً ببینیدنمایش‌گاه جدید عباس اکبری را حتماً ببینید
کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.