۱۶ آذر‌ماه درگذشت منوچهر نوذری بازیگر و مجری کاشانی

۱۶ آذر‌ماه درگذشت منوچهر نوذری بازیگر و مجری کاشانیکاشان فردا منوچهر نوذَری بازیگر تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون ایران و از پیشگامان هنر دوبله، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۱۵ در قزوین به‌دنیا آمد و در ۱۶ آذر ۱۳۸۴ در سن ۶۹ سالگی از دنیا رفت. پدر منوچهر نوذری حسابدار و نقاش قالی و اهل کاشان بود.

نوذری فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۲ با گویندگی رادیو آغاز کرد. وی از نسل نخست گویندگان تاریخ دوبله در ایران بود و در سال ۱۳۳۶ به دعوت هوشنگ لطیف‌پور وارد دوبله و زیر نظر زنده‌یاد ایرج دوستدار دوره کارآموزی دوبله را طی کرد.

فعالیت خود در سینما را از سال ۱۳۳۸ به عنوان دستیار فنی آغاز کرد. نخستین تجربه بازیگری او در سال ۱۳۴۱ با بازی در فیلم «لاله آتشین» به کارگردانی برادرش محمود نوذری و هوشنگ لطیف‌پور رقم خورد و با ساخت فیلم «ایوالله» نخستین تجربه‌اش در کارگردانی را مقابل دوربین برد. نوذری در دهه ۱۳۵۰ با مهاجرت به مصر فیلم «الو من گربه هستم» را ساخت.

فعالیت هنری او پس از انقلاب عمدتاً روی تلویزیون و رادیو متمرکز بود. از مشهورترین برنامه‌هایی که او در تلویزیون اجرا کرد می‌توان به «مسابقه هفته» و «تهران ساعت بیست» و همچنین مجموعه‌های داستانی «کوچه اقاقیا» و «باجناغ‌ها» اشاره کرد.

حضور او با اجرای چند نقش در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» و کارگردانی این برنامه از دیگر فعالیت‌های منوچهر نوذری محسوب می‌شود.

در روزهای پایانی زندگی این هنرمند در بیمارستان این‌گونه از او نقل شده:
«من اولین کسی بودم که در تلویزیون ایران مقابل دوربین رفتم و گفتم نام جعبه‌ای که تصویر من را در آن می‌بینید تلویزیون است.»

 ایرج نوذری بازیگر تئاتر. سینما و تلوزیون فرزند مرحوم منوچهر نوذری است.

نوذری روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۴ به علت بیماری ریوی و عفونت کلیوی در بیمارستان مدرس تهران درگذشت.

وی معمولاً این شعر را در پایان برنامه‌های صبح جمعه با شما می‌خواند و بر روی سنگ آرامگاهش نیز همین شعر نقش بسته است:
ز حق توفیق خدمت خواستم دل گفت پنهانی
چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.