فرهیخته‌ای از تبار شورشیان

فرهیخته‌ای از تبار شورشیانکاشان فردا – امیرعلی فلاحیان / نقل است که ماشااله‌خان سردار پای طناب دار فرزندانش را از تفنگ و قدرت برحذر داشت و آنان را به فراگیری دانش وصیت کرد. بعید است این روایت درست باشد، گرچه شاید به عنوان سرآغازی حماسی برای تغییرات بعدی در خانواده جذاب به نظر برسد. اما این سخن برای سردار کاشی که نخستین مدرسه را به شیوه مدرن در کاشان برپا کرده بود و برای نخستین بار فرزندان مسلمان و یهودی و بهایی را کنار هم نشانده بود، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. درستش این بود که ماشااله‌خان پای دار فرزندان را از پذیرش قول و وعده سیاست‌مداران انذار می‌داد؛ تا مثل او که قسم پشت قرآن نوشتند که خونش را نریزند، بر سر دار خفه نکنند.
*
منوچهر آریان‌پور از نسل چهارم خانواده بود. به گفته خودش در هفت شهریور ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. پدرش عباس آریان‌پور فرهنگ‌نویس و مترجم، و کارمند دولت بود و منوچهر به همین دلیل، دوران دبستان و دبیرستان را در تهران، اصفهان، آبادان و مشهد گذراند و از دبیرستان البرز در تهران دیپلم گرفت. از دانشگاه تهران لیسانس زبان‌آموزی و فوق‌لیسانس و دکترای ادبیات انگلیسی را در ۱۳۳۸ با نگارش رساله‌ای درباره سر والتر رالی، نویسنده و شاعر انگلیسی سدهٔ ۱۶ میلادی از دانشگاه کلرادو گرفت. او چندین دهه در ایران، آمریکا، اسپانیا و ژاپن به آموزش زبان پرداخت.

در ۱۳۴۸ او به همراه پدرش مدرسه عالی ترجمه را بنیاد نهاد که از همان سال نخست به دستیاری دانشجویان آن، سری اول فرهنگ انگلیسی-فارسی را تدوین کرد. او پیش از انقلاب به آمریکا برگشت و به تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه کلرادو پرداخت.

از دکتر منوچهر آریان‌پور تالیفات مهمی در زمینه فرهنگ لغت، واژه‌شناسی، و آیین نگارش انگلیسی در دست است که معروف‌ترین آنان فرهنگ انگلیسی به فارسی است که ویرایش سال ۸۸ آن در هفت جلد و فارسی به انگلیسی آن در چهار جلد منتشر شد.

او همچنین فرهنگ‌های تخصصی و تالیفاتی در زمینه دستور زبان و آیین نگارش انگلیسی، راهنمای واژه‌سازی، واژه‌های فارسی در زبان انگلیسی (سیری در واج‌ریشه شناسی) نیز منتشر کرد.

دکتر منوچهر آریان‌پور به ایران عشق می‌ورزید و در مقدمهٔ فرهنگ پیشرو از این کار، که حاصل پنجاه سال پژوهش و تحقیق اوست، به عنوان ادای بخشی از دین خود به ایران و ایرانیان رونمایی کرد.

او همچنین به کاشان علاقه بسیار داشت. در ۱۳۸۱ برای نخستین‌بار برای یک سخنرانی به دانشگاه کاشان دعوت شد و گفت: تصور من این بود که دانشگاه کاشان دارای یک ساختمان کرایه‌ای با تعداد محدود دانشجو است اما با دیدن این محیط و ساختمان‌های مناسب و عرصه وسیع، بسیار برای آینده آن خوشوقت و امیدوار شدم و به عنوان یک کاشانی از وجود چنین موسسه آموزشی‌ای در کاشان به خود می‌بالم.

او چند سال بعد نیز به این دانشگاه آمد و در سال ۸۴ حق تالیف آثار خود را وقف دانشگاه کاشان کرد و جایزه سالیانه‌ای نیز برای دانشجویان ممتاز رشته زبان این دانشگاه در نظر گرفت. دکتر منوچهر آریانپور دیروز در خانه‌اش در سان‌دیه‌گو ایالت کالیفرنیا درگذشت.
*
حکایت آغاز و انجام دانشی‌مردی از تبار شورشیان از خاندانی که پدران را اشرار و پسران را نیکان و فرهیختگان می‌خوانند. پسرانی که در دانش سرآمد بودند و هر یک در حوزه و رشته‌ای که فعال بودند نقش ماندگار زدند. یادشان گرامی

از این نویسنده:
+ دانشگاه کاشان دانشگاهی برای کاشان هم بوده است؟

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.