منوچهر آریان‌پور مترجم و فرهنگ‌نویس کاشانی درگذشت

منوچهر آریان‌پور مترجم و فرهنگ‌نویس کاشانی درگذشتکاشان فردا منوچهر آریانپور صاحب یکی از مشهورترین فرهنگ‌‌های لغت انگلیسی به فارسی در سن ۹۲ سالگی در آمریکا درگذشت.

«منوچهر آریان‌پور» فرزند «عباس آریان‌پور کاشانی»، استاد ادبیات انگلیسی بود. وی در هفتم شهریورماه ۱۳۰۸ در کاشان به دنیا آمد.

آریان‌پور تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرهای اصفهان، آبادان، مشهد و تهران گذراند. در ۱۳۲۹ از دبیرستان البرز دیپلم گرفت و به دانشگاه تهران راه یافت. پس از سه سال در رشت زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت.

وی سپس به آمریکا رفت و در دانشگاه کلرادو کارشناسی‌ارشد و دانشنامۀ دکتری (PhD) در رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی گرفت.

در ۱۳۳۷ به ایران بازگشت و رئیس دارالترجمه بانک توسعه صنعت و معدن شد. هم‌زمان در دانش‌سرای عالی با مقام استادیاری به تدریس پرداخت.

در ۱۳۴۰ دوباره به آمریکا رفت و سه سال در دانشگاه‌های بوناویستا و میسوری تدریس کرد.

در ۱۳۴۹ به ایران آمد و تا پیروزی انقلاب اسلامی قائم‌مقام و مدرس مدرسه عالی ترجمه بود. سپس به امریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه بوناویستا به تدریس زبان و ادبیات انگلیسی پرداخت.

آریان‌پور در ۱۹۹۵ بازنشسته شد. از آن به بعد ساکن سان‌دیه‌‌گو شد و کار فرهنگ‌نویسی را ادامه داد. وی عضو انجمن استادان دانشگاه آمریکا (AAUP) بود.

منوچهر آریان‌پور از سال‌ها پیش در کار فرهنگ‌نویسی دوزبانه با پدرش همکاری داشت و فرهنگ‌نامه‌هایی با نام هردوی آن‌ها منتشر شده است.

سپس، به‌طور مستقل، به‌کار فرهنگ‌نویسی دوزبانۀ انگلیسی و فارسی براساس فرهنگ Webster’s new world ۱۹۹۷ و تألیف و نشر آن پرداخت، از آن جمله است: فرهنگ پیشرو آریان‌پور انگلیسی ـ فارسی (۱‌جلدی، ۱۳۷۷)؛ فرهنگ پیشرو آریان‌پور (۶‌جلدی، با همکاری بهرام دلگشایی، ۱۳۷۷)؛ فرهنگ زودآموز پیشرو آریان‌پور (۱۳۷۸‌)؛ فرهنگ گستردۀ دانشگاهی پیشرو آریان‌پور (۲جلدی، ۱۳۷۹)؛ فرهنگ هدیه پیشرو آریان‌پور (۱۳۷۹)؛ فرهنگ همراه پیشرو آریان‌پور (۱۳۷۸)؛ فرهنگ همسفر پیشرو آریان‌پور (۱۳۷۸).

آریان‌پور در سال ۱۳۷۸ كل اموال موروثي خاندان آريان‌پور كاشاني را به دانشگاه كاشان هدیه کرد. ارزش اين اموال كه شامل چند واحد مسكوني، باغ، زمين و مركز آموزش عالي است، در آن زمان بيش از ۱۰ميليارد تومان برآورد می‌شد.

وی همچنین علاوه بر این‌که حق ‌تأليف كتاب‌هاي خود را پس از مرگ به اين دانشگاه واگذار كرده‌، سالانه جوايزي را براي دانشجويان و دانش‌‌آموختگان رشته زبان انگليسي اين دانشگاه در نظر گرفته‌ بود.

مرحوم آریانپور که سال‌ها بود در آمریکا زندگی می‌کرد، امروز ۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ دارفانی را وداع گفت.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.