بیت‌کوین انقلابی در صنعت بانکداری و تجارت جهانی

محمود نظری بیت‌کوین انقلابی در صنعت بانکداری تجارت جهانکاشان فردا – محمود نظری / از زمانی که «ساتوشی ناکاموتو» نخستین بلوک «بیت‌کوین» را استخراج نموده است، ۱۳ سال می‌گذرد و این رمز ارز از سوم ژانویه در حالی وارد چهاردهمین سال خود می‌شود که از ارزش کمتر از یک دلار، تا مرز ۷۰ هزار دلار پیش رفت و اکنون نیز در کانال ۴۷ هزار دلار معامله می‌شود.

بیت کوین از نظر تولید و ایجاد آن مشابه استخراج معادن طلا است و به همین دلیل، واژه ماینینگ (mining) یا معدن‌کاوی برای استخراج آن بکار می‌رود. استفاده از این رمز ارز در داد و ستد و نقل و انتقال تا حدی شبیه استفاده از پول الکترونیکی موجود در نظام بانکی است.

این رمز ارز به کمک تکنولوژی بلاک‌چین (چیزی همانند دفتر اسناد رسمی دیجیتالی زنجیر وار) و دفتر کل توزیع شده که به مجرد اینکه یک فرد اقدام به استخراج یک واحد بیت‌کوین می‌نماید، دیگر افراد فعال در این بازار خبردار می‌شوند و اطلاعات آن از طریق تکنولوژی بلاک‌چین به‌روز می‌شود، استخراج می‌شود. وجود دفتر کل توزیع شده مبنایی است که هیچ نهاد و شخصی بر استخراج و تصاحب و نقل و انتقال آن نظارت نداشته باشد و نظارت از طریق دفتر کل توزیع شده بین فعالین این بازار صورت می‌گیرد.

بیت‌کوین از نظر تعداد (که در زمره ارزهای محدود قرار دارد) به ۲۱ میلیون واحد می‌رسد که تا کنون ۱۸ میلیون آن استخراج شده است. این رمز ارز بدلیل همه‌گیری آن در کیف پول‌های دیجیتال و خدمات پرداخت از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار است و در زمره رمز ارزهای پیشرو می‌باشد. بیت کوین رتبه نخست را بین دیگر رمز ارزها هم از نظر قیمت و هم از نظر کل سرمایه به خود اختصاص داده است.

در سال گذشته میلادی حجم سرمایه‌گذاری موسسات بزرگ در بیت‌کوین افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. برخی از معامله‌گران بورس با خرید سهام این شرکت‌ها بطور غیرمستقیم وارد بازار بیت‌کوین شده‌اند.همچنین سهم شرکت‌های عمومی فعال در بازار بورس که بیت‌کوین در اختیار دارند، از بازارETFهای نقدی افزایش یافته است.

مایکرواستراتژی بزرگ‌ترین شرکتی است که در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت ۱۲۴ هزار و ۳۹۱ بیت‌کوین به ارزش ۵.۸ میلیارد دلار در اختیار دارد. شرکت تسلا با حدود۴۳ هزار و ۲۰۰ بیت کوین به ارزش تقریبی ۳ میلیارد دلار جایگاه دوم را دارد.

در سال گذشته میلادی بیش از ۲۰ هزار دستگاه جدید خودپرداز بیت‌کوین در سراسر جهان نصب گردید. این در حالی است که در سال قبل حدود ۱۲ هزار دستگاه نصب شده بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال جدید میلادی تعداد ۳۴ هزار دستگاه به دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین افزوده شود. لازم به ذکر است ایالات متحده آمریکا تقریبا ۸۸ درصد از خودپرداز‌های بیت‌کوین را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از طرفداران بیت‌کوین معتقدند این رمز ارز می‌تواند به دارایی امن تبدیل شود و توانایی آن‌را دارد تا در پوتفولیوی سرمایه‌گذاری جایگزین مناسبی برای طلا باشد و به همین جهت برخی کشورها از آن مالیات بر سرمایه یا عایدی می‌گیرند. برخی دیگر آن‌را رقیب و حتی جایگزینی برای دلار تلقی می‌کنند.

درحال حاضر در دنیا روزانه ۹۰۰ بیت‌کوین استخراج می‌شود که سهم کشور ما ۳۶ بیت‌کوین در روز می‌باشد و تراکنش آن ماهانه ۱۰ درصد رشد می‌کند. به لحاظ قانونی در حال حاضر استخراج بیت‌کوین و رمز ارزها در کشور مجاز و بدون دخالت بانک مرکزی می‌باشد و از واحدهای استخراج رمز ارزها مالیات اخذ می‌گردد. قانونICO نیز به شکل مجاز سخت‌گیرانه در مورد آن اجرا می‌شود و مشمول مقررات پولشویی می‌باشد.

لازم به ذکر است گرچه رمز ارزها خروج سرمایه از کشور را تسهیل نموده است، ولی می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری برای دورزدن تحریم‌های بین‌المللی استفاده کرد که ضرورتی به طرح آن در اینجا وجود ندارد.

از این نویسنده:
+ چشم نگران ایران زمین

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.