روابط سرطان در استان‌ها

محمد معینیکاشان فردا – آن سوی دیوار سر و صدا و نوری است؛ یا پنجره دارید و می‌روید نگاه می‌کنید و خبر می‌گیرید، یا می‌روید پشت دیوار و از نزدیک (با چشم و لامسه) می‌‌فهمید، ماجرای سر و صدا و نور چیست. اگر پنجره دید شما را کور کرده باشد، یا دیوار نه پنجره‌ای داشته باشد نه راهی به پشت دیوار باشد و شما نتوانید رابطه علّی و معلولی بین سر و صدا و نور و «رخداد» پیدا کنید، عقل حکم «نمی‌کند» که «پس هیچ خبری نیست»! …

ماجرای رابطه بین آلایندگی صنعت سرب و روی و سرطان در استان زنجان هم از این قسم است؛ آمار سرطان بالاست ولی هیچ راهی نیست که بشود اثبات (یا نفی) کرد که استقرار و بهره‌برداری «نادرست» صنعت «سرب و روی و کادمیم» موجب شیوع بالای سرطان در استان است یا نیست؟ دستگاه‌های مسئول پنجره‌ها را بسته‌اند و راهی به آن سوی دیوار هم نیست!

آمار چه می‌گوید؟
خرداد سال ۹۸ آمار ثبت‌شده موارد جدید بروز سرطان تحت «نظام ثبت سرطان ایران»، مربوط به سال ۱۳۹۴ (دومین سال ثبت سرطان با پوشش ۷۷ میلیون و ۵۳۹ هزار نفری کل جمعیت در ۳۰ استان) توسط دکتر ملک‌زاده (معاون وقت وزیر بهداشت) اعلام شد.

روابط سرطان در استان‌ها
استان زنجان در «جایگاه دوم» شیوع سرطان مردان در کشور (بعد از یزد) قرار دارد؛ زنجان دارای رتبه اول در سرطان مری (هم مردان، هم زنان)، رتبه اول در سرطان رحم، رتبه دوم در سرطان معده (هم مردان، هم زنان)، رتبه دوم در سرطان سیستم عصبی (زنان) و رتبه سوم سرطان سیستم عصبی (مردان) است.

خوب است بدانید در سرطان سیستم عصبی (مثل تومورهای مغزی) سه استان یزد، زنجان و آذربایجان غربی هم در بین زنان و هم در بین مردان، سه رتبه اول را از آن خود کرده‌اند.

و باز خوب است بدانید “سرب” (فلز سنگین سمی) در “پیوندهای عصبی” تجمع می‌کند.

استان یزد هم مثل استان زنجان که معدن غنی “سرب و روی و کادمیم انگوران” را دارد، معدنی از همین نوع به اسم “مهدی‌آباد” دارد در صدکیلومتری یزد. فاصله معدن انگوران (در استان زنجان) نیز با تکاب (نزدیک‌ترین شهر آذربایجان غربی)، فقط هفتاد کیلومتر است!

اگر همه کادمیم‌های جهان مثل هم باشند (!)، پس کادمیمی که سرطان‌شناسان معتقدند باعث سرطان می‌شود اینجا هم موجب سرطان می‌شود. مگر اینکه باور کنیم، کادمیم زنجان و یزد کادمیم‌های مهربانی‌اند!

هیچ گزارش تحقیقی دقیقی در این باره در دسترس نیست ولی “کوری” و “بی‌اطلاعی” ما از ماجراهای پشت دیوار، دلیل بر این نیست که ماجرایی پشت دیوار، یا کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه نیست!
منبع: وبلاگ راز سر به‌ مهر- محمد معینی

از این نویسنده:
+ اما «نابینایی» دست بالاتری داشت

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مجید می گوید

    پیشنهاد میکنم آمار سرطان قبل و بعد از دهه 80 کاشان را مقایسه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.