نه به احداث کارخانه سرب در کاشان

نه به احداث کارخانه سرب در کاشانکاشان فردا – حدود یک‌سال پیش سایت مشکات آنلاین خبر از تلاش برای ایجاد یک کارخانه ذوب سرب در منطقه صنعتی طاهرآباد کاشان داد.

در پی بی‌توجهی متولیان امر در کاشان و آران و بیدگل نسبت به این خبر طی یک‌سال گذشته، جمعی از فعالین اجتماعی، رسانه‌ای و فرهنگی کاشان و آران و بیدگل با راه‌اندازی کارزاری خواستار جلوگیری از احداث کارخانه ذوب سرب در منطقه کاشان شدند.

متن این نامه که خطاب به تنی چند از مسئولین در سایت کارزار ثبت شده به این شرح است:
کاشان» در نشانی https://www.karzar.net/28098 بشرح متن زیر خطاب تنی چند از مسئولین منتشر شده است.
جناب آقای دکتر فاطمی امین
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت
جناب آقای دکتر سلاجقه
رئیس محترم سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست کشور
جناب آقای اکبری تالارپشتی
رئیس محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دولتخواه
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان

با سلام
در دنیای امروزی که تهدیدات فراوانی جوامع انسانی و محیط‌زیست را به چالش کشیده است، مفهوم توسعه حتماً و باید برمبنای حفظ جنبه‌های مختلف زندگی انسانی تعریف شود و اساس آن بر اصالت انسان و محیط‌زیست و طبیعتی است که منبع زندگی و پویندگی جوامع است.

به‌عبارت‌ دیگر توسعه باید منجر به پایداری جوامع و حفظ محیط‌زیست انسانی و طبیعی شود، در غیر این صورت، ترقی پرشتاب، کیفرش نابودی و نیستی خواهد بود.

چند صباحی است در منطقه کاشان که با بحران‌های نامبارکی همچون کم‌آبی، فرونشست‌های مکرر زمین، فعالیت گسل‌ها و زلزله‌های مکرر و … روبه‌روست، زمزمه احداث کارخانه صنعتی سرب به‌گوش می‌رسد و بر اساس اطلاعاتی که مستندات آن موجود است، متأسفانه مجوزهایی هم برای این صنعت آسیب‌زای جامعه انسانی و طبیعی منطقه صادر شده است. درحالی‌که این فلز سمی می‌تواند درصورت بلع یا تنفس برای سلامتی انسان مضر باشد.

آثار سرب بر روی بدن به میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی بستگی دارد و به‌طورکلی اثرات شناخته‌شده سرب بر روی بدن از تغییرات بیوشیمیایی که در مقادیر کم آلودگی تا تأثیر بر روی سیستم عصبی و حتی مرگ در غلظت‌های بالا است.

علاوه بر این میزان تأثیرات باتوجه به سن افراد تغییر می‌کند؛ به‌گونه‌ای که نوجوانان، کودکان و نوزادان نسبت به مسمومیت سرب حساس‌تر هستند.

در مسمومیت مزمن یا مسمومیت تدریجی با سرب علائم با خصوصیت کمتر مانند احساس خستگی و کسالت، ضعف حافظه و فراموشی، سردرد و گیجی، کم‌خونی، تغییرات رفتاری، اختلال در حس و حرکت دست‌ها و پاها و در مراحل پیشرفته حتی تشنج و کما بروز می‌کند.

یکی دیگر از علائم مهم مسمومیت با سرب، اختلالات تولیدمثلی در هر دو جنس است که خود را با نازایی یا سقط مکرر نشان می‌دهد.

در چنین شرایطی احداث کارخانه ذوب سرب آن‌هم در منطقه‌ای که فاصله‌ای بسیار اندک با مناطق مسکونی، دامداری‌ها، زمین‌های کشاورزی، شرکت شیر پاستوریزه و همسایگی با زندان مرکزی کاشان دارد، حکایت از بی‌توجهی مسئولان و دست‌اندرکاران امر به مفهوم توسعه دارد.

لذا ما امضاکنندگان این کارزار ضمن اعلام مخالفت صریح و آشکار خود با احداث و بهره‌برداری از کارخانه ذوب سرب در منطقه کاشان با بیان و یادآوری عواقب و مضرات جبران‌ناپذیر این صنعت بر نسل حاضر و نسل‌های بعد و همچنین محیط‌زیست طبیعی منطقه، خواستار برخورد جدی با مسئولانی هستیم که با علم به ویرانگری این صنعت برای مردم کاشان و آران و بیدگل مجوزهای احداث آن را صادر کرده‌اند و بر احداث آن اصرار می‌ورزند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.