جشنواره تئاتر مهر کاشان به پویایی و زنده بودن شهر کمک می‌کند / تئاتر کاشان برای زنده ماندن نیازمند یک جریان سوم است

سید مجتبی جدی جشنواره تئاتر مهر کاشان

«سید مجتبی جدی» کارگردان تئاتر گفت: در تئاتر کاشان دو جریان ثابت داریم؛ یکی جریان تئاتر سرگرمی‌ساز و یکی هم جریانی که می‌خواهد مقداری فضای روشنفکری داشته باشد اما باز تئاتر بدنه است؛ یعنی همین تاترهایی که در سالن‌های مرسوم اجرا می‌شوند.

این هنرمند کاشانی ادامه داد: مثل اجراهای آقای خسروی، شریعت زاده و غیره. این جریان دوم، قدرت ریسک کردن را ندارد تا زیر میز بازی بزند و بگوید گیشه و تماشاگر برایم مهم نیست. تئاتر بدنه در فرم خیلی محافظه کار است. یعنی همان کارهایی را اجرا می‌کنند که از نظر فرم قبلا امتحانش را پس داده است.

وی تصریح کرد: این دو جریان را نمی‌توان حذف کرد؛ اما نسل جدید تئاتری‌های کاشان باید با ارتقاء دانش خود برای ایجاد جریان سوم تلاش کنند. باید خودمان را از فضای روز تئاتر دنیا عقب نبینیم. باید به جریان‌های معاصر تئاتری جهان وصل شویم و تغییرات مداوم را در تاتر ببینیم.

جدی تاکید کرد: نباید فکر کنیم تئاتر چیزی است که از گذشته به ما ارث رسیده است و ما باید آن را به همان شکل به نسل بعد منتقل کنیم. ما باید از نظر آگاهی به روز شویم.

این هنرمند ادامه داد: این جریان سوم در حوزه هنرهای تجسمی در کاشان شکل گرفته است. جریانی در هنرهای تجسمی شکل گرفته که تعریف مردم را نسبت به مجسمه‌سازی و گرافیک و نقاشی تغییر داده است. آنها برای مخاطب آشنایی زدایی کرده و می‌گویند مجسمه و نقاشی و غیره این نیست که تا الان می‌دیدید. این جریان سوم در تئاتر باید شکل بگیرد.

جدی گفت: ممکن است در ابتدا کارهایی برای مخاطب اجرا شود که برای او قابل فهم نباشد. اما این جریان کم کم مخاطب را هم تربیت می کند. و برای شعور و تخیل مخاطب ارزش قایل می‌شود. این جریان ربطی به نگاه مسئولان هم ندارد. دست خود اهالی تئاتر است و آنها باید در این فضا به روز باشند.

تئاتر کاشان از مخاطبانش عقب‌تر است و این یک واقعیت است

جدی گفت: علت شکل نگرفتن این جریان آشنا نبودن با جریان‌های تئاتر روز دنیا است. اگر تئاتر کاشان از مخاطبش عقب‌تر است چندین دلیل دارد. چون در کاشان آموزش درست نیست. ورکشاپ‌ها یکی دو ساعته تشکیل شده که به کار نمی‌آید. اگر استادی هم ده جلسه می‌آید تاثیر نمی گذارد. چون همان‌ها که استاد می‌آورند در نهایت تئاتر بدنه را تبلیغ و تولید می‌کنند.

مسئولان کاشان به هنرمندان نگاه ابزاری دارند

این هنرمند کاشانی گفت: برای رشد تئاتر نباید چشم‌مان به دست مسئولان باشد. آنها ثابت کرده‌اند به هنری علاقه دارند که بتوانند با آن ایدئولوژی و رویکرد خود را به مردم عرضه کنند. مثلا اگر یک شهردار از هنرمندان تجسمی دعوت می‌کند، این دعوت او برای زیباسازی شهر است و برای او آلترناتیو بودن هنر شما مهم نیست.

جدی تصریح کرد: مسئولان به هنرمندان همیشه به عنوان وسیله نگاه کرده‌اند. مثلا می‌گویند برای ما نمایشی بسازید که مردم زباله را ساعت 9 شب به خیابان بیاورند. این نگاه ربطی به چپ و راست ندارد.در هر دو جریان هست،منتها اصلاح طلبان مقداری رویکرد زیباشناسانه هم داشته‌اند. اما عموما مسئولان دنبال اهداف خود هستند و زیباشناسی برای آنها چندان مهم نیست.

وی افزود: اگر زیباشناسی برای مسئولان مهم بود از چند هنرمند تجسمی مشورت می گرفتند که آیا ساختن گل مصنوعی فلزی به صورت رئالیستی در شهر کار درستی است یا خیر. من در تمام سال‌ها به اینکه مسئولان برای ما کار کنند فکر نکرده‌ام. ما نباید به دنبال حمایت مسئولان باشیم.

لزوم برگزاری جشنواره تئاتر مهر کاشان

جدی گفت: در مورد جشنواره تئاتر مهر کاشان بارها من از مسئولان شنیدم که می‌گفتند این جشنواره به چه درد می‌خورد؟ خروجی آن چه هست؟ یعنی سوال‌هایی مطرح می شود که باید از پیمانکار جمع آوری زباله بپرسند. از نظر مسئولان جشنواره هیچ‌وقت خروجی نداشته است. از طرفی باید در بخش کوچکی به آنها حق بدهیم. چون آنها با آثاری که جریان ساز و تاثیرگذار باشد روبرو نبوده‌اند.
وی تصریح کرد: مشکلی که برای جشنواره تاتر مهر کاشان اتفاق افتاده را باید با گفتگو حل کرد. پیشکسوتان تئاتر کاشان باید با شهردار گفتگو کنند. اما برای من خودِ تئاتر اهمیت دارد. جشنواره های زیادی آمده و منحل شده‌اند ، ولی ما نباید ناامید شویم. ممکن است شهرادری از تئاتر خوشش بیاید و شهرداری خوشش نیاید.

جدی گفت: ما نباید برای جشنواره تئاتر کار کنیم. جشنواره یک جشن همگانی است. ما آنجا با رویکردهای جدید آشنا شده و دوستان جدیدی پیدا می‌کنیم. جشنواره‌ها عرصه ای برای رقابت نیستند .اگر جشنواره تئاتر مهر هم برگزار شود باید با چنین رویکردی برگزار شود. یعنی برپایی جشن برای مردم.

این هنرمند تصریح کرد: اگر مسئولان می خواهند شهر زنده باشد، باید این جشنواره ها برگزار بشود. ( تاتر، موسیقی، تجسمی ،فیلم و…)جشنواره قرار است به پویایی و زنده بودن شهر کمک کند و نباید در آن به دنبال سود مالی و چیزهای دیگر بود.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:

  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.