شهرت سیلک را مدیون گیرشمن هستیم

«عباس اعتمادی» مرمتگر آثار باستانی و یکی از همکاران «رومن گیرشمن» در اکتشاف تپه‌های سیلک در نشست مشترک با انجمن توسعه فرهنگی و اجتماعی فین خواستار تبیین نقش موثر این باستان شناس فرانسوی در شناساندن سیلک به جهانیان شد و گفت: گیرشمن در این منطقه بسیار زحمت کشید و بخش اعظمی از شهرت امروز سیلک، نتیجه تلاشهای این دانشمند است.
اعتمادی گیرشمن را «به شدت منظم و اقتصادی» توصیف کرد و گفت: او به افراد سیگاری که با او در عملیات اکتشاف همکاری می‌کردند گفته بود، پاکت‌های سیگار خود را در زباله‌ها نیندازید. این پاکت‌ها را می‌گرفت و یادداشت‌هایش را روی این پاکت‌ها می‌نوشت و آرشیو می‌کرد.
وی ادامه داد: آقای گیرشمن هر روز ساعت هفت صبح در محل کار حاضر بود. حتی گاهی در روزهای سرد سال که گمان می‌کردیم شاید به دلیل سردی عملیات اکتشاف متوقف شود راس ساعت در محل کار حاضر می شد و بقیه نیز آموخته بودند که کار در سیلک تعطیلی بردار نیست و همه باید منظم باشند.
اعتمادی که از شانزده سالگی در تیم اکتشاف گیرشمن حضور داشته گفت: ما مدتی نیز با ایشان به شوش دانیال رفتیم. آقای گیرشمن آنجا هم خیلی با اراده و عاشقانه زحمت کشید. او در معرفی ایران به جهانیان نقش موثری داشت و امروز ما باید قدردان زحمات دانشمندانی باشیم که برای فرهنگ و تمدن ما تلاش کرده‌اند.
در منطقه فین کاشان میدانی به نام این دانشمند فرانسوی وجود داشت که اخیرا تابلوها و المان داخل میدان که نشانه بز سیلک بود، توسط شهرداری کاشان برداشته شد. طبق آخرین گزارش خبرنگار کاشان فردا، این میدان بدون تابلو و المان رها شده است.

انجمن توسعه فرهنگی و اجتماعی فین
عباس اعتمادی در انجمن توسعه فرهنگی و اجتماعی فین

 

انتهای پیام/ علی علیان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.