رسانه‌های مجوزدار به دنبال بازشناسی اخبار جعلی از حقیقی باشند

رضا غبیشاوی دبیر سرویس خبر عصر ایران درباره رقابت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجوزدار گفت این موضوع جزء موضوعات روز علوم ارتباطات است و درباره آن جمع بندی کاملی وجود ندارد. ایران به تنهایی درگیر این موضوع نیست و کل جهان درگیر آن است. هم در جهان و هم در ایران کفه تاثیر مثبت به مراتب بیشتر از کفه منفی است؛ به ویژه در ایران و خاورمیانه.

غبیشاوری در گفتگو با کاشان فردا افزود: ما جزء کشورهای متاخر این حوزه هستیم. هیمن الان قانون مطبوعات و انتشار در ایران جزء قوانین تقریبا عقب افتاده در این حوزه است. یکی از بحثهای مثبت گسترش شبکه‌های اجتماعی این است که از مجوز عبور کردیم. تا قبل از این باید برای کار خبری به دنبال مجوز می رفتیم. و چون مجوز وجود داشت اعمال قدرت علیه رسانه از طرف حکومت وجود داشت. ما بعد از دویست سال از قانون مجوز رها شدیم و خیلی ها می توانند بدون مجوز کار خبری کنند و این به لطف شبکه های اجتماعی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی رقیب رسانه های مجوزدار هستند. اگر نگاه این باشد، قطعا رسانه ها می توانند از این شبکه ها استفاده و ترقی کنند. هفت صبح یک روزنامه خوب است و از شبکه های اجتماعی خوب بهره برده است. خبرنگار رسانه مجوزدار از شبکه اجتماعی استفاده کند و بالعکس.

دبیر سرویس خبر عصر ایران گفت: تفاوت شبنامه و روزنامه در مشخص بودن مدیر و مسئول آن هست. ممکن است ما رسانه های بدون مجوز داشته باشیم ولی همه بدانند مسئول این صفحه کیست.

وی تصریح کرد: روزنامه نگار حرفه  ای و آماتور و شهروند خبرنگار را باید تفکیک کنیم. هرکسی که صدایش خوب است، مدعی خواننده بودن نیست. هرکسی که فوتبال بازی می کند بازیکن حرفه ای نیست. ما باید یک تفکیک قائل باشیم. ما یک روزنامه نگار حرفه ای و یک شهروند خبرنگار داریم. روزنامه نگار حرفه ای کسی است که بخش اعظم وقت و درآمدش مربوط به روزنامه نگاری است. ممکن است کسی از لحظه پرتاب موشک عکس بگیرد و معروف شود اما این یک شهروندخبرنگار است که در یک لحظه عکس گرفته و مشهور شده و بعد از این تمام می شود. کسی در لایو دیگری حرکت نمی کند.

غبیشاوی گفت: شهروند خبرنگاران هم علیه خبرنگاران حرفه ای هستند و هم نیستند. اگر روزنامه نگار حرفه ای به دنبال واقعیت باشد از شهروند خبرنگاری هم استفاده می کنند و تقویت می شوند ولی اگر بخواهد در راستای کار تبلیغی استفاده کند نه.

وی افزود: ارزشهای خبری کلا به دو دسته اهمیت و جذابیت تقسیم می شوند. اهمیت یعنی در زندگی ما تاثیر دارند. جذابیت هم یعنی در زندگی شخصی ما تاثیر ندارد اما دوست داریم بدانیم. در رسانه های مجازی سهم جذابیت بیشتر است.  البته حجم خبر جعلی هم افزایش یافته است. خبرنگار حرفه ای باید در این میان راستی آزمایی کرده و اخبار درست را منتشر کند. رسانه های بزرگ جهان بخش راستی آزمایی راه انداخته اند. خبرگزاری بزرگ فرانسه بخشی به نام خبرجعلی دارد. اینها اخبار جعلی را با سند منتشر می کنند. جایگاه خبرنگار تقویت شده است. بی بی سی اگر خبری را بزند متوجه می شویم از بحث خبر جعلی گذشته است. یکی از کارهای جذاب یکی از خبرگزاری های فرانسه این است که هر روز لایو می گذارند و شهروندان خبرها را می پرسند که این خبر راست است یا نه.

 

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:

  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

 

انتهای پیام/ علی علیان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.