در معرض تهاجم بی‌فرهنگی هستیم

علی رضا سعادت نیا آموزشگاه موسیقی عشاق کاشان

علی رضا سعادت‌نیا مدیر و موسس آموزشگاه موسیقی عشاق با انتقاد از بی‌توجهی به موسیقی اصیل ایرانی گفت: تاسف‌انگیز است که گاهی حتی استفاده از وسائل موسیقی غربی در اماکن رسمی ما بلامانع است اما در همان اماکن از ابزارآلات موسیقی ایرانی نمی‌توان استفاده کرد.

موسس اولین آموزشگاه موسیقی شهرستان کاشان در گفتگو با کاشان فردا تصریح کرد: استاد شجریان می گفت نگویید تهاجم فرهنگی، بگویید تهاجم بی فرهنگی و حقیقتا امروز در حوزه موسیقی ما شاهد تهاجم غیرفرهنگی هستیم.

وی افزود: سال 68 در سالن ارشاد  اولین کنسرت رسمی اجرا شد و خیلی‌ها تخمه و پفک آورده بودند تا در هنگام اجرای برنامه از آن استفاده کنند. یعنی نمی دانستند کنسرت جای این چیزها نیست. اما هزار نفر در خانه طباطبایی موقع اجرای آقای معتمدی نفسشان در نمی آمد. این فرهنگ سازی خون دل داشته است.

مسئولان کاشان شهامت استفاده از ظرفیت قانونی را ندارند

سعادت‌نیا گفت: آقای آزادبخش در دوره مسئولیت خود با جامعه هنری همراه بود. در زمان ایشان به مناسبت ولادت حضرت زینب علیها السلام، با خانم‌ها کنسرت اجرا کردیم. حتی خواننده هم خانم بود. این تاثیر مسئول است. ما نمی گوییم مسئول فراتر از قانون عمل کنند. مسئولان ما اختیاراتی دارند که استفاده نمی کنند.

وی افزود: طبق قانون اگر نفرات سالنی زیر پانصد نفر باشد اداره ارشاد شهرستان می تواند مجوز برگزاری کنسرت بدهد. ولی وقتی می‌خواهیم یک کنسرت داخلی اجرا کنیم می گویند باید به اصفهان برود. مسئولی که آنجا است اگر شهامت داشته باشد و طبق قانون وظیفه خود را انجام دهد، مشکل ما حل می شود.

مدیر آموزشگاه عشاق تاکید کرد: هنرمند دوست دارد برنامه اجرا کند. نبودن فرصت اجرا، بزرگترین معضل ما است. گاهی اینقدر این فرصت طولانی می شود که خسته می شویم. قانونا نمی توانند به ما نه بگویند. اما آنقدر برای یک اجرا هنرمند را می‌پیچانند که خسته می‌شود.

سعادت‌نیا گفت: اولین برنامه خود را حدود سی سال قبل به صورت دور نوازی در مدارس آغاز کردیم. ولی امروز در کاشان خواننده‌های معروف به راحتی برنامه اجرا می کنند. هدف ما از اجرای برنامه در مدارس ایجاد علاقه به موسیقی در بین مردم بود و امروز این موضوع محقق شده است.

وی ادامه داد: آقای چاکری سال 68 در آن فضا اولین کلاسهای موسیقی را برگزار کرد. این کار، کار بزرگی بود. همه ما عصاره کلاسهای ایشان بودیم. ایشان بزرگترین خدمت را به بچه های موسیقی کردند. استاد سید احمد حلی از تهران به کاشان آمدند و کلاس گذاشتند. این زحمت‌ها کشیده شده تا هنر موسیقی در این شهر جای خود را پیدا کرده است.

ابریشمی‌راد مورد بی‌مهری قرار گرفت

این هنرمند کاشانی با اشاره به سالن هنری مجموعه فرهنگ‌سرای مهر گفت: افتتاح این سالن اتفاق خیلی خوبی بود. قبل از افتتاح این سالن کنسرت‌ها را با زحمت اجرا کردیم. چند سال قبل، در اجرای کنسرت آقای معتمدی مشکلات زیادی داشتیم. همه خانه طباطبایی را باید صندلی می چیدیم و پلان تعریف می کردیم. یک روز، یک ساعت قبل از اجرا باران گرفت. مجبور شدیم تمام صندلی ها را نایلون بزرگ بکشیم که خیس نشود؛ اما الان این زیرساخت برای اجرای برنامه آماده است.

وی تصریح کرد: آقای ابریشمی راد از هر جهت مورد بی مهری قرار گرفت. حتی برخی از هنرمندان وقتی که فهمیدند ایشان دارد می رود در حق او بی انصافی کردند. اما نتیجه کار خیر و کار خوب همیشه معلوم است و این سالن نتیجه تلاش شهردار قبل است. انصافا آدم فرهنگی و کاری بود. جشنواره موسیقی را هر روز دنبال می کرد و حضور داشت تا به خوبی برگزار شود. متولیان واقعی سنگ اندازی می کردند اما شهردار حمایت می کرد.

 

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:

  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

 

انتهای پیام/ علی علیان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.